neděle 14. srpna 2011

Recenze - Gothic: ArcaniA

Vyšel nový díl Gothicu a to pod názvem ArcaniA. Je to již čtvrtý díl v řadě a zase navazuje na své předchůdce, ikdyž ne tak jak bychom si většina představily. Gothic změnil výrobce a to na Spellbound Entertainment AG a světe div se, je to poznat.


Boje jsou všude

Příběh
Hra navazuje na dění třetího dílu a to deset let poté co se náš Bezejmenný hrdina stal králem a nechal se pojmenovat jako Rhobar III. Král postupně obsadil celou Myrtanu a vyjednal mír s Nordmarem a Varantem. Nestačí mu to a tudíž se vydal za hranice svých zemí a to na jižní ostrovy jménem Argaan, Feshyr, Korshaan a Torgaan. Něco mu ale cestou zatemnilo mysl. A proto začíná válčit s místními obyvateli. Cestují s ním generál Lee a Lord Hagen.

Náš hrdina není nic jiného než pasák ovcí, který žije poblíž ostrova Argaan, kde se bude odehrávat zbytek příběhu. Chce si vzít dceru jednoho místního muže. Ale idilka nevydrží dlouho, když královští vojáci přijdou a povraždí všechny ve vesnici a vypálí ji do základů. Hrdina přísahá pomstu a vydává se za svým dobrodružstvím. Potká Diega a také Gorna, je tu také ohnivý mág Milten a Lester.

Ach ta příroda
Hra jako taková
Ve hře je docela hodně možností co dělat, jako ležet na posteli, sedět na židli, míchat obsah kotlíků, sedět u ohně, bubnovat a pár dalších, ale má to jednu velkou nevýhodu, kromě dekorace to k ničemu jinému neslouží. Hra jako taková už neobsahuje prvky Gothicu trojky, kde se dalo pracovat u kovadliny a vytvořit si meč, nebo namíchat lahvičky na stolku. Zde je udělaná tabulka, kde je rozepsáno co už vše umíme, od mečů, přez jídlo, až po lahvičky. Takže jen tak v lese, si udělám meč a nikoho to netrápí. Další zajímavou věcí je to, že NPC charaktery nevěnují pozornost tomu co hrdina dělá, sice zařvou: „Hele to je ten a ten.“, ale tím to pro ně končí, vykrádání beden a braní věcí z poliček nikomu nevadí. Další takovou novinkou je to, že už nás žádná postava nic nenaučí, takové to máchání mečem u nějakého šermíře ve měste zde padá, je tu prostě jen okno s dovednostmi a my si po každé úrovni přidělíme tři body dle potřeby.

Co se úkolů týče, tak kromě hlavní linie, by se dalo akorát zmínit, že úkoly jsou strašně jednotvárné... Dojdeme do nového města, nebo jen nějaké vísky, potkáme tak ze dvě postavy, které nám dají úkol. To by bylo v pořádku, ale když projdete třetím městem a úkoly jsou dvojího typu, přines a zabij, začíná to být nuda. Hra má jednu nevýhodu a to, že pokud nechodíte po úkolech, nedojdete nikam, je tu spousta dveří, které jsou zamčeny a řeknou vám: „ Zatím sem nesmíš“. To je pro vás konec a musíte hledat příslušný úkol, klíč a podobně. Vypáčit to nelze. Totéž by se dalo říct o hlavní linii, pokud neuděláte to, co je nutně potřeba v dané lokaci, hra vás nepustí dále, prostě potkáte dveře, nebo postavu a přez to nejede vlak. Volnost pohybu zde ztratila smysl, sice vás to nechá pohybovat se po daném kousku mapy, ale to je tak na patnáct minut a pak plnit úkoly jinak se tu nedá nic dělat. A také je hra velmy dobře ohraničena neviditelnými zdmi, pokaždé co se dostanete ke skalám, co vedou do moře, nebo někam, kam hra nechce abyste šli, tak vás prostě nepustí. A kdyby se vám to podařilo obejít, tak jednoduše nahodíte polohu jako při snowboardingu a jedete dokud neskončíte ve vodě, nebo někde nevypadnete a nezemřete.

Postava ve startovní vesnici
Bojový a soubojový systém
Je tu vcelku slušná sbírka zbraní, po projití asi čtyř částí mapy, je možno mít u sebe, za předpokladu, že nic neprodáte, kolem padesáti zbraní,  jednoručních a obouručních. Trošku sklamáním může být, že na stejném místě je kolem čtyř luků a čtyř kuší. Co se kouzel týče tak jsou tu tři, jedno ledové, jedno ohnivé a jedno bleskové. Ale na druhou stranu, jsou tu také svitky, které skrývají kouzla,  jaká se nedají naučit a taktéž kouzelné runy. Velmi slabý je výběr brnění, kdy nosíte ve stejné chvíli pouze dvě části brnění. To se skládá z helmy, kterých je docela dost, a zbytku, které se dostane za úkol a múžeme si vybrat zda chceme těžké, lehké, nebo róbu pro mága. Dále jsou zde štíty, kterých je také docela slušné množství. Co se lahviček týká, tak těch je zde také mnoho, a to léčivých, lahví na magickou energii, na výdrž, či jen lahve posilující obnovu zdraví, fyzycké schopnosti, lukostřelbu a mnoho dalších. Rostlin po lesích, pláních, plážích a podobně jsou hromady. A není obava, že by nebylo z čeho míchat lektvary, jedinou nevýhodou může být nákup lahviček, který se může prodražit. Rudy pro zbraně je také celkem dost, a nepřátel pro maso na jídlo je taky habaděj.

Kdybych se měl zmínit o bestiáři, tak bych řekl, že docela slušný. Klasičtí goblini, orkové, kostry, vlk, vážka, brouk... a další. Co bych vytknul, je jejich spolupráce, když jsou ve větších skupinách. Například tři, čtyři vlci na vás vyběhnou v lese, ale jak začnete bušit do jednoho zbytek skupiny většinou vyčkává, co se bude dít a sem tam kolem vás proletí vlk nic víc. Horší je to se skupinami goblinů, těm už ta taktika šla lépe, hlavně když byly kryti nějakým šamanem, ale taky žádná sláva.

Místní scenérie
Vzhled, zvuk a podobně
Tato hra má slušnou grafickou úpravu. Zbraně, předměty, stíny, počasí jsou velmi hezky provedeny. Ale musím jím vyčíst provedení NPC postav, to že někde stojí nějaká postava to beru, je tu hodně lidu, ale to že poté o pár hodin hraní později ten samý obličej potkáme v jiném městě mě mrzí. Dále to, že máme na zádech například nějaký meč, sekeru, cokoliv, nic se s ní neděje, jen si tam tak sedí, ale po sundání zbraně se rozsvítí jako bychom ji strčili do zásuvky, protože je v ní nějaký element. Když už dělali takové efekty, proč to nesvítí pořád?

Hezky se jim vydařilo střídání dne a noci a také počasí. Občas je mlha, někdy prší, jindy svítí slunce. Prostředí je pěkně provedené, bujné lesy, hezká pláž, i když vodě mohli dát také více. Co se zvuku týče, tak je povedený, nezdálo se mi tam nic, co by mi vadilo, překáželo, nadbývalo.  Leda smrt Vážky, umře a bzučí i na zemi, ale jen malou chvilku.

Verdikt: Fanoušci předchozích dílů si zde asi moc zajímavých věcí nenajdou, ale ostatním hra přijde normální. Hra má svoje mouchy a nedodělky, ale je hratelná. Každý si zde něco najde, boje je zde hromada, příběh je solidní. Atmosféra je také dobrá.

(+) Hodně akce
(+) Příběh, atmosféra
(-) Málo různých úkolů
(-) Hodně zbraní, ale minimum oblečení a střelných zbraní, málo kouzel
6,5 // 10

Autor: Roman Schenk

Žádné komentáře:

Okomentovat