pondělí 15. srpna 2011

Recenze - Fallout: New Vegas

Tento Fallout je již druhým v řadě od společnosti Bethesda softworks, jejich prvním Falloutovským dílem byl Fallout 3, který nenavázal zrovna šťastně, i když jako postapokalyptická střílečka to byla dobrá hra. Co se týče Vegas tak se tentokráte podíváme i do velkoměsta a to zmíněného Vegas, prozkoumáme místní bary a kasina a mnoho dalšího. Také jako rozmanitý svět, který je přístupný, kdykoli se nám zachce.

Hej poslíčku!
V new Vegas začínáte jako poslíček, který dostane absurdní zakázku a to odnést jeden žeton. Jak divně to zní, tak to i dopadá. Budete postřeleni a zakopáni. Naštěstí vás ale najde a vyhrabe včas jeden místní robot, který vám, i poté co se dostanete na nohy a pryč z města, neustále šlape na paty, putuje s vámi a přitom bez vás, jen ho sem tam potkáte někde postávat, nebo projet.

Co se týče příběhové linie, tak ta vypadá jednoduše, jde vám o pomstu těm padouchům, co vás střelili kvůli tomu žetonu. Přitom se dozvídáte pozadí, co se tak asi děje, s kým se stýkali, kdo a jak je viděl a podobně a přitom putujete od města k městu. Také sem tam najdete třeba mrtvého jiného poslíčka a na něm lístek. Kupříkladu aby odnesl dvě hrací kostky. Takovýchto šílených zakázek bylo pět a každá na jednu nějakou takovou věc, ale obávám se, že snad ani jedna nedopadla dobře.

Všeobecně úkoly ve falloutu nejsou rovnou na očích, někdy vám někdo řekne: „Ahoj, jdi tam, udělej to“ a toto se vám ukáže, ale někdy si promluvíte s občanem města, který si postěžuje, že se mu ztratila brahmína a že slyšel kolem 24:00 hodiny rámus. Úkol nedostanete, ale pokud počkáte do noci a škůdce zabijete, chlápek bude šťastný a dá vám odměnu. Takovýchto úkolů je ve hře mnoho, kde vám jenom dají nápovědu a zbytek musíte vyřešit sami, bez kompasu, nebo šipky na mapě.

Kdo jsem?
Tvorba samotné postavy zůstala stejné jako ve třetím dílu Fallouta. Jen co zhlédnete úvodní intro, tak se proberete někde na posteli a s místním doktorem zjistíte, jak na tom jste. Nejdřív nastane výběr jména, kdy vám vesele oznámí, že takové by vám on osobně určitě nedal. Dále vám podá přístroj, kde si nastavíte vzhled hlavy. Je tam celkem dost možností jak se poupravit, ale vytknul bych jim to zpracování, špatně se v tom pracuje. Poté se zvednete z postele a u blízkého přístroje si nastavíte S.P.E.C.I.A.L. a to jsou vaše hlavní atributy. Tento název byl vytvořen z prvních písmen anglických názvů pro sílu, vnímaní, vytrvalost, charisma, inteligenci, hbitost a štěstí. Každý vámi přidaný bodík a to na stupnici 1 až 10 mění vaše dovednosti. Těch je celá řada, od ovládání zbraní, přes léčení, přežití v divočině, po plížení.

Co se týče dovedností, tak vám náš milý doktor udělá dotazník a podle něj vám vybere tři hlavní dovednosti, ale samozřejmě se to dá upravit dle vašich představ. Nesmím zapomenout, že jsou zde i takzvané perky a to jsou věci, co ovládáte, či jste se někde naučili a podobně. Například přesná muška, střílení je pomalejší, ale za to větší přesnost. A takových různých perků je zde velké množství a máte možnost si přidat jeden a to každé dvě úrovně. Hlavní součástí hry je také pip-boy, což je přístroj co má hlavní postava na levé ruce, dokáže svítit a zaznamenávat všechny herní informace, a to třeba předměty co máte u sebe, vývoj vaší postavy, úkoly či poznámky, ladí rádia a podobně, je to velmi užitečná věcička.

Hned po tomto se vás hra zeptá, zda chcete nebo nikoliv zapnout hardcore obtížnost. To v praxi znamená, že musíte pravidelně spát, jíst, pít hra je všeobecně realističtější a mnohem těžší. Je to velmi zajímavé oživení pro hráče, co se nebojí zkoušet něco nového. Hra sama doporučuje tuto obtížnost nezapínat.

Střelný prach máme, kulku také, ještě pár dalších věcí a začínáme…
Novinkou oproti minulému Falloutu 3 je to, že krom obyčejného stolu na vytváření různých složených zbraní podle návodu, se zde objevil také stroj na vytváření nábojů, ten se využije hlavně na hardcore obtížnost, kdy bude munice nedostatek. Stačí nám k tomu pár základních věcí jako kulka, střelný prach, patrona a můžeme začít. Je zde hodně možností jak vytvářet různé munice, třeba ze šrotu se dají vytvořit nějaké části, které poté využijete do nábojnic. Také už zde není jen obyčejná munice, ale jsou tu také munice, co prostřelí brnění, ale neudělá mnoho škody majiteli zbroje, nebo naopak poškodí majitele, ale jen pokud na sobě nemá žádnou velkou ochranu. Výhodou je, že munice nic neváží, ale to jen ve všech obtížnostech, kromě hardcore, tam už je i munice těžká. Na zbraňový arzenál se dá taky koukat docela pěkně. Je tu slušná sbírka různých zbraní, mohlo by jich samozřejmě být i více, ale je jich tolik, že je naráz neunesete všechny. Různé pistole, samopaly, pušky, brokovnice, plazmové a laserové zbraně, různé zbraně na blízku a další. Na různé zbraně máte různé dovednosti, například na střelné, chladné, explozivní a energetické.

Co se zbroje týče, tak jsou zde různé druhy a to obyčejné oblečení všeho druhu, které dodává nějaké atributy, nebo pak lehká zbroj, střední a těžká. Podle toho jakou budete nosit, se bude odvíjet rychlost pohybu postavy a také při těžké zbroji klesá pohyblivost o jeden bod, ale za to poskytuje největší obranu a v neposlední řadě známe energozbroje, co využívá Bratrstvo oceli. Výhodou některých zbrojí je to, že pokud budete oblečeni jako třeba člen Legie, tak vás její členové budou brát za sobě rovného, i když jim něco provedete, o tom se zmíním kousek níže. Jediný kdo vás může odhalit, je nějaký strážný a většinou postavy se jmény.

Hele kámo, potřebujeme pomoct…
Další novinkou ve hře je to, že byly vytvořeny různé frakce. Jedni nemají rádi druhé a vy jim můžete pomoci vyřešit spory. Musíte se ale rozhodnou, zda například pomůžete obyvatelům mírumilovného městečka proti zločincům z okolí, nebo naopak navštívíte zločince a domluvíte se s nimi proti městu. Je tu pár různých skupin, například určité město, nebo skupina uprchlých trestanců, nebo skupina lidí co se velmi zajímají o vědu a další. Čím více jim pomůžete, tím více budete v oblibě, což může znamenat jiné rozhovory a také slevy u obchodníků. A naopak, pokud splníte úkol jedněch, tak druzí budou protestovat a vaše obliba u nich klesá. Od určitého bodu kdy vás už hodně nesnáší, to třeba když splníte úkol, který zahrnoval zabití někoho, tak vás budou hodně nenávidět a poté se stanou rovnou vašimi nepřáteli. Jediná možnost jak to změnit, je se převléct do jejich zbrojí.

Čau můžu se přidat?
Kladná stránka hry je ta, že není povinností cestovat o samotě. Můžete, ale nemusíte, což je super. Občas se stane, že dostanete úkol a třeba ke konci by se k vám postava z něj i možná přidala, ale musíte ji přemluvit. Nebo také po opravě rozbitého robota můžete získat užitečného parťáka a s tím spojené i úkoly. Není výjimkou například supermutant, který byl vyslán na průzkumnou misi, ale po čase kdy nic nezjistil, se rozhodl, že bude varovat osoby, které se vydají špatným směrem, že by mohli špatně skončit, protože je poblíž sídlo supermutantů.

Krok sem, krok tam, kam já se to podívám.
Ve hře je volnost pohybu. Nikdo vás nenutí dělat jakýkoliv úkol, nebo kamkoliv vejít. Vše je čistě na vás. Každopádně, má to i svoje nevýhody, díky tomu, že je volnost pohybu, musíte dávat pozor, kam vkročíte. Může se také stát, že na nízké úrovni potkáte hordu ghůlů a můžete vesele načítat. Supermutanti, chodící ve skupině po čtyřech můžou být také oříškem, nemluvě o radškorpionech, gekonech a podobných jiných příšerách, nebo osobách. Podobně jako byly ve třetím díle udělány „bambulky“, tak tentokráte se dají nacházet sběratelské zátky a také těžítka (sněžící koule) se jménem určitých lokací, třeba název města, kde byla nalezena. Na mapě je velká spousta různých míst, kam se dá podívat. Různé továrny, města, doly, hospody, benzínky, obchody. Je toho hodně. Pokud někoho potkáte, tak je možnost se s ním utkat rovnou, nebo můžete využít soubojový systém V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System), ve kterém si hezky zvolíte část těla, kam se bude střílet, je to dobrá vět, zastaví to čas a můžete si to hezky namačkat, poté zpustit a čekat co se stane. Ale jsou na to potřeba body, které se postupně dobíjí, takže to není možno využívat neustále, ve větších bojích se musíte také spolehnout sami na sebe.

Ne zrovna vydařená grafika a trocha hudby
Po grafické stránce hra vypadá opravdu strašně. Vypadá úplně stejně jako Fallout 3 a to bez rozdílu, žádné zlepšení se nekoná. Musím říct, že venkovní prostředí vypadá relativně dobře, kouknete do dálky a vidíte různé rozbité věci, hory, města, cokoliv. To by nebylo až tak strašné. Avšak, po navštívení jakéhokoliv vnitřního prostoru, nebo i někde venku, když se podíváte zblízka na zeď, dveře, okno a celkem jakýkoliv objekt, tak si všimnete, že jsou nedodělané, rozmazané, ne zrovna moc kvalitně provedené. Tohle bude největší mínus tohoto Fallouta.

Ozvučení hry je udělané stejně jako minule, pustíte si rádio na svém pip-boyi a je to v pohodě. Mluví tam nějaký DJ, pouští hudbu a vykládá zprávy. Dobré je na tom, že pokud něco uděláte, třeba pomůžete najít nového šerifa do města, tak se hned třeba druhý den, začne objevovat ve zprávách, že nějaký neznámý člověk pomohl městu s šerifem. Jsou velmi aktuální. A také jsou vcelku vtipné, například když jsem naladil rádio od supermutantů, tak se místní Djka ozvala, že je divné, že nemají lidé rádi jedny příšery, chvíli o tom debatovala a poté řekla, že to bude asi tím, že ty příšery žerou lidi k obědu. J Oproti minulému dílu se jim podařilo udělat i občasné vtipy a narážky, což je velmi dobé a oživí to hru.

(+) Příběh a úkoly
(+) Výzbroj a výstroj
(+) Rozmanitý svět