středa 17. srpna 2011

Recenze - Fable 3

Studio Lionhead vypustilo další pokračování hry Fable a to již třetí díl. Hra má prvky RPG, simulace i věci z ekonomického hlediska, je to vše velmi zajímavě spojeno.

Fable 3 nám nabízí slušně provedený příběh, humorné úkoly a scény a v neposlední řadě hromady akce. Pro všechny fanoušky prvních dvou dílů je to jasná volba. Ale ani vy, co jste předchozí díly nehrály, nezoufejte, sice poznáte pár přátel z posledně, ale jejich neznalost na příběhu nijak neubere a neztratíte se nikde po cestě.

Slib lidu
Albion potřebuje krále
Děj začíná asi půl století po událostech dvojky a Albion se změnil do průmyslové podoby. Uvidíte hromady továren plné dělnictva a také velký pokrok v technologiích. Albionu vládne Logan, který není oblíben obyvatelstvem. Je krutý a všem se to samozřejmě nelíbí. Jako hlavní hrdina jste jeho bratrem, nebo sestrou, podle vašeho výběru. A samozřejmě se stane to, že se Loganovi postavíte a začnete připravovat revoluci. Musíte sehnat spoustu přátel, kteří vám pomohou dosáhnout cíle. A aby toho nebylo málo, všem něco slíbíte a později budete postaveni před volbu, zda dodržíte sliby, nebo nikoliv.

Hra je stavěna jako rpg, ale i s prvky simulace a podobně. Takže nečekejte dělení prvků do síly a podobně, to se zde nekoná. Byla zde vytvořena Cesta na trůn, což je opravdu cesta, ohraničená bránami, kde si za cechovní pečeti, které získáte plněním úkolů a podobně, kupujete nové dovednosti. Také si zde můžete založit víceméně normální život. Koupíte si domek, do něj pořádný nábytek, najdete si ženušku a hurá udělat dítě. Není to nijak extra propracované, ale jako oživení hry je to zajímavý nápad.

Interakce s blbounem
Krapet úlet? Možná…
Autoři zde také vytvořili poněkud zvláštní menu. Není to klasická tabulka, ani nic podobného, ale je to vaše Svatyně. Máte zde místnost s mapou, dále šatnu, zbrojnici, pokladnici a místnost LIVE. Co se dá v každé místnosti provádět, je tuším známé již z pojmenování. Ale je příjemné, když si při výběru meče, můžete postavit k figuríně a prohlédnout si ho zblízka. Případně se projít po hromadě zlata v pokladnici, jelikož se zde kupí. V některých chvílích vám to bude asi připadat složité a zbytečné, ale zvyknete si a pak už vám to ani nepřijde zvláštní.

Co je také zajímavé, je to, že nosíte jednu střelnou zbraň, jednu zbraň na blízko a k tomu ještě rukavici s magií, kterou můžete později i různě kombinovat. Takže jste velmi dobře vybaveni na jakoukoliv akci a můžete hrát, jak se vám zlíbí. Umění útočit je uděláno jako normální útok levým tlačítkem myši, silnější útok pravým. Dále máte možnost občasně vidět speciální zpomalený záběr zabití nepřátel na ránu, něco ve stylu kritického útoku, které dokonce nepostrádá špetku humoru.
Je zde udělaný také zajímavý systém ekonomiky. Jsou zde hromady různých obchůdků, kde můžete ledacos nakoupit. A také máte možnost dané nemovitosti koupit, ať už se jedná o obytný dům, nebo stánek s jídlem.

Sranda musí být a to se hodí.
Fable je hra, která obsahuje humor ve větší míře. Člověk se může zeptat, zda to bylo uděláno schválně tak šíleně, nebo jen nebyl využit plný potenciál daných úkolů. Ať už mluvíme o zabití nepřátel, čtení nápisů na náhrobcích, nebo plnění zajímavých úkolů. Vtip a různé narážky jsou všude a je to jen dobře. Ale ne všechny úkoly jsou vtipné, je zde i pár klasických.

Trocha financí
Nic není úplně 100% ...
Ve hře máte také možnost dělat různé vedlejší činnosti jako například hrát na loutnu, a tím si vydělat nějaké peníze. Hodí se to hlavně ze začátku hry, později už bude mít každý asi tolik peněz, že by mohl rozdávat. Dále musím zmínit velmi zvláštní interakce, které jsou udělány velmi hezky, ale takovým stylem, že to skoro ihned každého omrzí. S každým jedincem si zde můžete zlepšit vztah, ať už směrem k přátelství, nebo k nenávisti. Ale ten styl jakým to jde provézt je podivný. Máte zde několik akcí, jako například tanec, ale když přijdete k pěti osobám po sobě, pořád s nimi tančíte, ať je to muž nebo žena. Udělali to tím stylem, že když chcete například někoho lechtat, musíte nejdříve vykonat dvě akce, které jsou předtím, což je docela k ničemu.

Dalším nedostatkem hry bude její obtížnost. Hra je docela jednoduchá i v těžké obtížnosti a co je ještě zajímavější, nelze zde zemřít, takže se po chvilce zase zvednete a bojujete dál. Samotná délka hry poté má nějakých 12 hodin čistého času. Nepočítám vedlejší úkoly a sbírání věcí a podobně. Oproti tomu výhodou je, že po dohrání se hra neuzavře, ale můžete dále plnit vedlejší úkol a dělat cokoliv se vám zachce. Nemohl bych nezmínit, že ve druhé části hry budete mít možnost zasáhnout do situace celého světa, ale to co zde autoři vymysleli je obtěžováním klasických hráčů, plníte řadu úkolů v bodech, na tom nic není, ale všeho moc škodí a po několikátém opakování a docela snížené volnosti je to otrava.

Holt někdo je zbít musí
Po grafické stránce hra nevypadá špatně, není postavená na nějaké nové grafice, ani na ničem extra dobrém, ale nevypadá špatně. Zlatá střední cesta. Ale když není nejlepší grafika, tak atmosféra zbytek zakryje. Možná by akorát hra snesla větší nápad na obyvatele, jelikož se hodně opakují.

Zvuková stránka hry je udělaná taktéž dobře. Není zde nic, co by nějak vynikalo a musel bych to zmínit. Dabing taky celkem obstál, i když stejně jako se vzhledem postav, se opakuje.

Verdikt: Tato hra se určitě podařila, má své mouchy, ale je dobrou hrou. Hra nás zabaví a dokonce i pobaví, dá nám možnost si vybrat, jak se zachováme. Máme zde možnost normálně žít a také můžeme nakoupit kdejakou věc, nebo nemovitost.

(+) Humoru je zde hodně

(+) Prostředí hry je pěkně vytvořeno
(+) Příběh se povedl, atmosféra také