středa 17. srpna 2011

Recenze - Dragon Age 2

Pokračování velmi populární RPG hry Dragon Age: Prameny. Hra navazuje na dění minulích dílů,  vytvořená společností BioWare.

Bacha letíííííí
Rodina především
Hra začíná tvorbou postavy, pro vás, co jste hráli první díl, to bude vcelku změna. Již nejsou na výběr různé rasy, ale pouze člověk a poté výběr zda budete válečník, kouzelník nebo lotr. Tvorba hlavy je stejně jak v prvním díle pěkně provedená, dá se změnit cokoliv a utvořit si postavu podle svého vkusu.

Příběh začíná ve městě Lothering, chvíli po zničení Ostagaru (překrývání s prvním dílem). Vy a vaše rodina utíkáte před nákazou. Vaše cílové město bude Kirkwall, které bývalo otrokářským centrem. Jak hned po příjezdu zjistíte, tak nejste samy, kdo se zde přijel schovat. Město je plné utečenců a místní obyvatelé je nechtějí pustit dovnitř. Po určité domluvě zjistíte, že když odpracujete rok, tak vás do města pustí. Poté následuje cut-scéna, ve které přeskočíte úvodní kapitolu a uvidíte rozhovor mezi trpaslíkem Varricem a Cassandrou, vícekrát ve hře. Cassandra hledá šampiona Kirkwallu a zjišťuje, co předcházelo pohromě, která sužuje zemi.

V dalších kapitolách budete vypomáhat městu, plnit své osobní úkoly, nebo pomáhat přátelům. Úkolů jsou hromady a jsou zajímavě provedené. Některá vám přijdou poštou, jiné plníte pomocí předmětu, nějaké dostanete díky rozhovoru, nebo pomocí nástěnky jako v prvním díle. Co je zajímavé, je to, že jsou zde i mini-úkoly, fungují tak, že někde naleznete určitou věc, třeba medailon a musíte to donést určité osobě. Naštěstí je hlavní postava ale vševědoucí a po sebrání se ihned zadá úkol, ikdyž vás o daný předmět nikdy nikdo nežádal, ihned prostě víte komu a kam věc přinést. V průběhu deseti let se postupně vypracujete na pozici Šampiona Kirkwallu a budete velmi váženou a obávanou osobou.

Pokec s milou paní
Šampion ze všech stran
Vývoj postavy, a celé party je podobný jako v prvním díle. Byl pozměněn systém dovedností a kouzel a to z tabulkového provedení, do stromového a je více přehledný, také je v něm více možností. Navíc kromě určitých dovedností, máte také možnost jednu, až dvě vylepšení. Je to čistě dobrovolná záležitost, můžete dávat body pouze do dovedností a nic nezlepšovat, ale určitě se to vyplatí, zvýší to třeba útok, nebo rychlost dobíjení apod.

Co se výbavy týče, tak zbraně, které naleznete, nebo koupíte, lze dát n většinu spolubojovníků. Oblečení oproti tomu, lze obléci pouze na hlavního hrdinu, ostatní postavy mají svoje předefinované brnění, které se postupem hry vylepšuje a to plněním úkolů společníkům, nebo nákupu dodatků na jejich oblečení. Bižuterie je taky volně přehazovatelná na celé skupině. Popisky předmětů hodně zchudly, už je zde pouze nejdůležitější popsání, žádné texty třeba u setových věcí a podobně.

Dále jsou zde „profesní komba“, fungují zhruba tak, že jedna postava zakouzlí určité kouzlo, dovednost a jiná postava udělá svoje kouzlo nebo dovednost a tím bude dosaženo extrémního výsledku.  Když už jsme u těch bojů, tak bych mohl zmínit, že celkově bojování je zde hromada, málokterý úkol lze vyřešit jinak než bojem. Nemluvě o tom, že proti vám pořád někdo něco má a bojujete i mimo úkoly.

V tomto díle už není tak volný pohyb jak tomu bylo v jedničce. Kamera za vámi sedí a nenechá se nadzvednout. V určitých momentech, postava u zdi, schovaná za předmětem, se vám bude špatně mířit plošné kouzlo. Poté nemáte plnou kontrolu nad bojem, což není dobré.

Jo, jo nechoďte mi do cesty
Další věcí je inteligence hry v bojích. Nepřátelé na vás chodí vždy ve vlnách, v těch větších bitkách. A logické by bylo, kdyby vyběhli z okolních uliček a podobně, ale bohužel tomu tak není, nepřátelé se zjeví náhodně po bojišti. Je to velmi nepříjemná situace, když za zády nemáte nikoho, jen mága, který vás léčí a najednou jsou tři válečníci vedle mága a mlátí ho… K tomu všemu se zjevuje bug, kdy po oživení spolubojovníka, nebo hlavní hrdiny v boji, postava kompletně ignoruje danou situaci, provede jeden útok, schová zbraň a nic nedělá, poté zase udělá jednu akci a zas nic nedělá, až do konce boje. Boje byly tudíž v mnoha ohledech změněny, zlepšeny, jsou zábavnější, ale mají svoje mouchy.

Co se docela hodně změnilo, bude také systém tvorby předmětů. V prvním díle se vše dělalo v „kapse“ postav, které měli určitou dovednost a dostatek surovin. V tomto díle tato výroba probíhá stylem objednání si zboží. Musíte v průběhu vašeho putování nalézt potřebné suroviny a poté již budete mít přístup k určitým produktům, které si koupíte za peníze.

Zas jakási jeskině
Tebe ano, tebe ne…
Stejně tak jako v předchozím díle se Bioware velmi dobře postaralo o spolubojovníky, které můžeme potkat a nabrat mezi své řady. Jako to bylo v minulém díle, dostaneme možnost, jak se k nim zachováme a to ještě ve větším měřítku, již zde máme (stejně jako v Mass Effectu) ukazatel přístupu k postavě, zda vás má ráda jako kamaráda, nebo zda vás nesnáší. Potkáte také starého známého z datadisku k prvnímu dílu. Ve hře můžete zažít také romantický vztah a to jak s muži, tak i ženami, nehledě na to, jakou postavu hrajete. S některými se dostanete do postele, a s jednou se můžete dostat i dále.

Co je velkou změnou, je to, že už nemáte žádný společný tábor, ale každá postava bydlí jinde a pokud s nimi chcete komunikovat a plnit jejich úkoly, tak musíte dorazit na jejich místečko, nehledě na to, zda máte danou postavu v partě, nebo nikoliv. Jediné postavy co s vámi budou komunikovat, jsou pouze ty, které mají určité úkoly, obyčejní lidé se nebudou ani snažit, jen ojediněle se někdo ozve. Ani obchodníci se již nesnaží cokoliv dělat, stojí zde pouze pro dekoraci, vedle nich stojí totiž bedna a vše co pro nákup potřebujete je kliknout na bednu a přetahovat věci.

Bla bla bla bla bla bla
Plášť věci
Po grafické stránce je hra trošku vylepšenější než první díl. Není to žádná špičková kvalita nové doby, ale hra vypadá příjemně. Pro hráče s lepším PC je také na stránce BioWare dostupný patch, který přemění textury na kvalitnější. Hra využívá také efektů DX 11. Interface hry by mohlo mít trošku větší nádech, černé pozadí u všech výběrů a statistik není moc kreativní.

Prostředí hry je z velké části vytvořeno ve městě Kirkwall a v pár lokacích mimo něj. Máte zde také možnost vidět město za dne a v noci. Jediným rozdílem budou ale méně naplněné ulice a větší počet přepadení. Docela nedostatkem také mohou být ulice s lidmi, i po letech, které strávíte ve městě, se nic moc nebude měnit, stejní lidé, stejné počty a stejné místa jejich výskytu. A co je velkým nedostatkem, bude to, že hra využívá malé množství různých lokací. Něco jako v Mass Effect 1, najdete určitou mapu, ale vejdete do ní třeba 10x a pokaždé za jiným úkolem nebo nutností a z jiné strany. Hra se ani nesnaží skrýt ten fakt, že využívá stejné mapy dokola, i když nemáte přístup do určité části domu, nebo jiného místa, tak na mapě vidíte kompletní rozložení dané lokace. Jinak se podíváte k pobřeží, k Dálským elfům, do různých jeskyní a podobně.

Zvuková a hudební stránka se také vcelku zdařila, není to ani nejlepší, ale ani nejhorší. Ozvučení bitev, i obyčejného města je na svém místě a oživuje atmosféru tak jak má. Dabing postav je špičkový, stejně jako v prvním díle. Různé rozhovory s přáteli, nebo ty úkolové jsou dobře namluveny, hlasy se k postavám hodí. Ještě bych se mohl zmínit, že má hra propracovaný systém kodexu, kde naleznete hromady informací o hře, příběhu, místech nebo lidech. Spousta dodatečných informací na doplnění pozadí situace.

Verdikt: Pokračování úspěšné hry Dragon Age se vcelku podařilo, hra má své mouchy (která nemá…), ale nudit se jistě nebudete. Kdo hrál první díl, nebude nejspíš zklamán. Hra má průměrnou grafiku, dobré ozvučení, ne moc špatné ovládání a dobrý příběh. Vývojáři si mohli hru ještě tak půl roku nechat na stole a bylo by to ještě lepší, ale co naděláme.

(+) Příběh, rozhodnutí

(+) Společníci
(+) Hudba, zvuk, dabing