středa 17. srpna 2011

Recenze - Dead Space

Electronic Arts vytvořilo Horrorovou hru, která navazuje na stejnojmenný film. Jedná se o povedený kousek, tak se podíváme, jak na tom je.

Klasická bitka
 Horrorová loď
Tato hra se odehrává v budoucnosti, kde lidstvo touží vytěžit odevšud všechno, nehledě na to, co to bude znamenat. Do širokého vesmíru jsou vysílány těžařské lodě, které prozkoumávají vesmír a těží vše, co najdou. USA vyzkoumali loď s názvem USS Ishimura, která je největší svého druhu. Ale tato loď se dlouhou dobu nehlásí a tak je vyslán malý tým na opravu. Chvilku po začátku hry se vaše loď poškodí, dostanete se na Ishimuru a poté, po napadení neznámým nepřítelem se oddělíte od zbytku týmu.

S vašimi parťáky jste ve spojení přes vysílačku a video. Celou dobu jste v kontaktu s alespoň jedním z členů týmu. S Kendrou, které se snaží o opravu počítačových systémů lodi. Nebo s velitelem Hammondem. Vy máte najít pokud možno přeživší na lodi a opravit ji a také opravit svou loď. Ale jelikož je loď plná nestvůr, nebude to vůbec lehký úkol. V prvních z celkově dvanácti kapitol se budete jistě bát, neznámé prostředí, ta, nepřátelé a celková atmosféra na vás určitě udělají dojem. Momentů, kdy se pravděpodobně leknete, je zde také dostatek.

Hru hrajete z pohledu třetí osoby, kamera sedí hlavní postavě na rameni. I přes tuto skutečnost, máte vcelku dobrý výhled po celou dobu hraní. Isaac je oblečen ve svém obrněném skafandru se svítící přilbou, takže je alespoň trochu chráněn před nepřáteli. Místo ukazatele životů máte zde na zádech skafandru stupnici vyznačenou modrými světélky. Ve hře není žádné HUD, ani jiný ukazatel, ale máte možnost otevřít holografický systém, kde si přečtete úkoly, prohlédnete inventář nebo mapu a to vše v reálném čase.

Není nad krásný rozhled
Řeknete: Byl jsem všude!
Postupem hry se dostanete na každičkou část obří lodi Ishimury, která se tváří chladně a prázdně. Od můstku, přes strojovnu, nebo skleníku a podobně. Každá tato část představuje jednu kapitolu a mezi nimi se přesunujete na dopravním systému Ishimury, což jsou vlaky. Dále potkáte klasické výtahy nebo lanovku. Velká část hry je vedena v interiéru.

Pohyb po lodi je omezen na určité kapitoly a dále je omezen některými zablokovanými dveřmi. I přes to ale příběh pěkně utíká. Máte zde holografickou mapu, na které vidíte přesný cíl a úkol a dále nápovědu v podobě holografického lokátoru, který zvýrazní na zemi cestu. Dále máte nad většinou dveří cedule, ve které části lodi se nacházíte a nějaké další vedlejší sdělení. Ve hře také máte možnost nalézt různé zvukové záznamy posádky a jejich textové zápisky, které vám postupně obohacují celý příběh.

Při hraní také narazíte na obohacující prvky. Například odstřelování asteroidů, nebo hraní basketu a podobně. Některé tyto věci jsou zahrnuty v úkolech, jiné jsou čistě dobrovolné a je za ně slušná odměna.

Všude jich je hromada
Místní trafika
Potkáte zde různě rozmístěné nákupní automaty. Zde máte jedinou možnost, jak získat nové zbraně, nebo skafandr. Ke zpřístupnění nových věcí musíte ale nalézt patřičné schéma a poté si věc za kredity koupit. Kredity se dají nalézt různě po lodi a také z nepřátel. Zkrátka si zde můžete nakoupit munici, lékárny, zbraně, uzly, nebo obleky. Ty mají pět různých verzí a každá z nich vám přidá stupeň ochrany a také místo v inventáři. Inventář je totiž omezen vašim skafandrem, takže nemůžete nosit úplně vše, co najdete a hlavně ze začátku musíte taktizovat. Můžete nosit celkem čtyři zbraně. A z toho má každá zbraň dva různé útoky. Uvidíte tak normální střelbu, tak i třeba využití min. Dále můžete využít proti nepřátelům svou těžkou botu, pokud se vám plazí u nohou, případně je praštit tím, co máte zrovna v ruce, pokud jsou moc blízko, ale účinné to moc není.

Kromě nakupování, si zde můžete také schovat předměty do úschovy a v kterémkoliv jiném obchodě opět vyzvednout, nebo poprodávat přebytečnou munici a vybavení. Je určitě lepší lékárnu schovat, než nechat na zemi.

Kromě obchodu také naleznete tzv. pracovní stoly. Na kterých si můžete za nalezené, nebo nakoupené uzly vylepšit vaše vybavení. Od zvětšení zásobníků u zbraní, většího útoku, přes počet životů, nebo délku stáze a podobně.

Umírání nebolí, nebo jo?
Schopnosti
Časem naleznete přístroj, pomůcku, je na vás jak to nazvete, která vám pomůže pohybovat předměty. Tuto dovednost využijete mnohokrát v logických hádankách, nebo při zabíjení nepřátel, například hození výbušné nádoby. Hádanky jsou na první pohled lehce vyřešitelné, od přenesení elektrického zásobníku, přes opravení rádiové antény. Bohužel, ale nepřátele chytat a odhazovat nemůžete, nikoliv pokud jsou živý.

Ve hře se také dostanete do stavu beztíže a to ne jednou. Někdy stačí pouze projít otevřenou částí lodi, jindy musíte vyřešit jak se někam dostat, případně něco vyřešit, zapnout. Pokud zde není vytvořená umělá gravitace, nezoufejte, Isaac má boty, které se magneticky přichytí k povrchu a v daných místech můžete chodit i po stropě. Nevýhodou je, že všechny pohyby jsou pouze chůze jako normálně po zemi, i když třeba na stěně. Nebo let, kdy se odrazíte, letíte rovně a chytnete se na druhé straně. Každopádně všeho s mírou, v těchto místech nemáte většinou kyslík, tudíž musíte využít nakoupené, nebo nalezené zásoby, případně místní nádrž na stěně.

Další schopností Isaaca je možnost stáze. Což znamená zpomalení cíle. V některých částech hry potkáte porouchané dveře, které potřebujete na chvilku zpomalit, abyste prošli skrz, nebo větráky a podobně. Zde se to pak nanejvýše hodí. Co je výhodou, je to , že můžete zpomalit také nepřátele, někteří jsou totiž velice mrštní.

Krasavec
Příšerky
Nestvůr je zde celá řada. Jsou velmi dobře zpracované, některé nahání hrůzu, jiné jen vypadají ošklivě. Jsou zde různé varianty, jak místní nešťastníci dopadli. Tyto potvory vydávají roztodivné zvuky, podle kterých hravě poznáte, že je „něco“ poblíž. Až na momenty, kdy na vás něco hupsne bez vyzvání. Každá příšera je svým způsobem unikátní a časem zjistíte, jako koho rychle zneutralizovat. Nepřátelé jsou vcelku tuzí a nejlepším způsobem jak se jich zbavit, je určitě tak, že jim ustřelíte končetiny, zpomalíte je a rychleji zabijete, než střelbou do těla. Ale jsou to potvory odolné, někdy to chce osekat kompletně, než je práce hotova.

Někdy je nepřátel celá horda a ne vždy se vám podaří vše ustát. Pokud se vám to podaří, pak si jistě všimnete, že umřít v Dead space není jen zčernání obrazu, ale uvidíte video, jak umřete a to vcelku do detailu.

Zbytkové info
Hra má velmi slušnou grafiku na svou dobu. Povedené efekty jak zbraní, tak i různých akcí, výbuchů a podobně. Chvilkami se dostanete i k výhledu ven, do vesmíru a to také stojí za to. Hra ani nemá vysoké požadavky, což je jenom k dobru.

Po zvukové stránce je hra na velmi dobré úrovni, zvuky nepřátel jsou hrozivé a dokážou nahnat strach. Nemluvě o všeobecné atmosféře a různých zvucích v okolí.

Verdikt: Hra je velmi povedený horror. Opravdu stojí za to hru zkusit, pokud vám nevadí daný typ. Příběh je velmi povedený, akce si zde užijete taky hromadu. Různé hádanky, zbraně a okolí vás jistě potěší a najdete zde vše, co očekáváte.

(+)Příběh
(+)Výzbroj, výstroj, předměty
(+)Grafika, zvuky, okolí, nepřátelé