neděle 14. srpna 2011

Recenze - Amnesia: The dark descend

Pokud jste fanoušci horrorů a máte rádi také adventury, tak vás tato hra určitě potěší. Frictional Games byly ti, kdo tuhle strašidelnou hru vypustili do světa. A ve svém žánru se velmi zdařila.

Se světlem je to hned veseleji

Strašidelný hrad
Probouzíte se v hradu Brennenburg. Hlavu máte prázdnou a žádné vzpomínky. Nevíte, kde jste, proč tam jste a ani nic jiného. Vaše dobrodružství právě začíná. Postupem tímto hrůzným hradem se dozvídáte pozadí všeho, nacházíte deníky různých osob, včetně vašich. Různé poznámky osob, co se zde vyskytovali a podobně. Postupně si uvědomíte, že přežití zde, nebude nic lehkého. Hlavní hrdina občas zažívá dokonce záblesky vizí, někdy vizuálních, ale převážně zvukových.

Valná většina hry se odehrává již ve zmíněném hradu. Je opravdu rozlehlý a působí velmi depresivně. Dostanete se do obyčejných částí hradu, jako jsou pokoje pro hosty, knihovny a podobně, ale také do různých neobyčejných lokací. Každičké místo, kam se podíváte, je propracováno do detailu. Obrazy na zdech, předměty po stolech a ve skříních a podobně. Velmi dobře to doplňuje atmosféru.

Klasická chodba, tma, divné zvuky všude kolem
Budiž světlo
Je zde opravdu dobře spojeno prostředí, příběh a zvuková stránka. V hradu je na většině míst tma a hlavní hrdina se opravdu začne bát, když bude pobývat delší dobu mimo světlo. Pobyt v temnotách způsobuje rozmlžení obrazu, klepání zubů (hlavního hrdiny) a v krajnějších fázích i ochromenou motoriku. Pokud ho včas nedostanete k jakémukoliv zdroji světla, můžete přijít i o rozum.  V průběhu hry budete potkávat křesadla, jimiž si můžete zapalovat místní svíce a pochodně. Také se dostanete k lucerně, do které ale budete muset sbírat olej. Jelikož je obou věcí omezené množství, budete hodně přemýšlet, jak toho využijete a kdy se hodí svítit a kdy počkat.

V této hře ale nemusíte chránit pouze svou mysl, ale také svůj život. V hradu totiž potkáte i věci a někoho, kdo vám může ublížit. Ale nemyslete si hned, že to bude lehké. Zde nepotkáte jedinou využitelnou zbraň. Vše musíte vyřešit hlavou. Autoři si s představením místních nepřátel dávají na čas a to zvyšuje napětí a očekávání, kdo bude za dalším rohem. Není nad to vědět, že můžete „něco“ potkat, ale nemáte sebemenší ponětí kde a kdy. Zde si také časem všimnete, že nejlepší útok je zůstat pokud možno nespatřen.

Dopis, tak jako hromady jiných, co popisují události místního hradu
Prostředí
Hra obsahuje také řadu hádanek. K nimž budete potřebovat něčím pohnout, nebo něco donést. Je zde vytvořen fyzikální engine, který nám umožňuje sbírat různé menší předměty (knihy, bedny apod.). Další zajímavou součástí hry je fakt, že pokud budete otvírat dveře, nebo šuplíky a podobné věci, budete tak dělat pomocí myši, jako byste ty dveře „opravdu“ uchopily. Hádanky nejsou nijak obtížné, ale vyžadují určitou dávku logického uvažování. Hra je vcelku slušně otevřená a hráč má určitou dávku volného pohybu, ale přitom nenápadně dostane pod ruku určité předměty, které později může využít k řešení problému.

Grafika hry není nijak závratná, ale není ani špatná. Temné prostředí se krásně obešlo bez nejnovějších grafických vymožeností. Dokud nezačnete zkoumat textury z moc velké blízky, budete spokojeni.

Co se zvuků ve hře týče, tak ty byly vytvořeny opravdu bravurně. Zvuková kulisa je přímo přeplněná prapodivnými zvuky, které vás budou děsit na každém kroku a jsou opravdu na svém místě. Nesmíme zapomenout také na hudbu, která všude krásně doplňuje zbytek hry.

Verdikt: Tato hra, jakožto horror je velmi dobře provedená. Se spojením s adventurou je to o to lepší. Někteří z vás ji zavrhnete z různého důvodu, jiní ji budete mít rádi. To, že se hrdina bojí tmy a neschopnost boje s nepřáteli jsou jistě také zajímavé prvky. Atmosféra a ozvučení hry je také skvělé. Určitě by se našlo něco, co by se dalo zlepšit, ale nic velkého zde nechybí.

(+) Děsivá atmosféra
(+) Tajemný příběh
(+) Ozvučení hry