středa 17. srpna 2011

Recenze - Dead Space 2

Druhý díl navazující na události jedničky. Visceral Games a vydavatel EA se zase předvedli a vydali nám skvělý horror, který stojí za zkoušku. Pojďme se podívat, jak moc za to stojí…

Jo jo, takhle se na ně musí
Horror, smrt, tma…
Příběh navazuje na dění prvního dílu, pokud jste ho hráli, máte výhodu, pokud ale nikoliv, potom máte možnost v menu hry zapnutí videa, kde budou shrnuty potřebné informace. Budete nalezeni ve vesmíru, pár let strávíte na měsíci Titan a to na stanici Sprawl. Budete ve svěrací kazajce, než plně přijdete k sobě. Začínáte zrovna při „invazi“ nekromorfů a tak vám nezbyde nic jiného než běžet o život. Začátek je zpracován zajímavě, začáteční vybavení si totiž berete z přístrojů, například přídavek skafandru, který vám umožní zpomalovat předměty a nepřátele, vytáhnete ho rovnou z místního zařízení, nikde se jen tak neválí.

Lokace, na které se dostanete, jsou velmi zajímavé, dostanete se například do kostela, nebo do obchodního centra a podobně. Každé z těchto míst má své vkusně navržené nepřátele, kteří se tam hodí. Také prostředí má svůj nádech a detaily. V obchoďáku bude hromada reklam, ve školce na vás zaútočí děti. V nemocniční části naleznete víc lékáren a podobně.

Já se tu jen tak plížím
Dokonce kamarádi
V tomto díle se dokonce setkáte s jednou přeživší a také jedním pacientem. A dopřejete si mnohem více komunikace, než tomu bylo v prvním díle. A aby toho nebylo málo, hlavní hrdina má vidiny, protože byl moc dlouho vystaven vlivu artefaktu z prvního dílu. Docela to oživuje příběh. Dané rozhovory vás svým způsobem „popohánějí“, jelikož většinou končí vyrušením. Nepřátelé holt nepočkají, až se vykecáte. Dialogy jsou velmi dobře napsány a příběh je díky nim lepší. Ale vtípků se bohužel nedočkáme a ani ničeho podobného.

Hra obsahuje strašně moc prvků stejných tak jako v prvním díle. Umíte opět používat telekinezi, nebo zpomalování nepřátel. Také zde potkáte většinu zbraní z jedničky, až na pár novinek, jako například pušku. Co se výbavy týče, ta se zase dá nalézt nejdříve v podobě schématu a poté nakoupit v místním obchodě za kredity, které padají z nepřátel, nebo se někde válí ve skříňkách. Munice a lékáren ale kupodivu ubylo, již jich nebudete vlastnit přebytek a budete muset přemýšlet co nosit a jak to používat, hlavně ve vyšších obtížnostech. Vaše holografické rozhraní vám opět ukáže inventář, úkoly a deník, ale mapa byla vynechána. Všechny potřebné informace, a to je směr cesty, vám ukáže holografické ukazovátko na vaší ruce, na kterém se dá přepínat mezi obchodem, úkolem, lavicí, nebo místem pro uložení a dovede vás to k cíli.

Místní obchůdek
Podobnost je všude kolem
Opět si také můžete vylepšovat zbraně a skafandr na takzvaných Lavicích. Vše, co k tomu potřebujete, jsou akorát uzly, které naleznete všude možně ve skříňkách, nebo nakoupíte v obchodě. Každopádně ale musíte přemýšlet, co vylepšíte, uzlů totiž v žádném případě není přebytek, právě naopak a v obchodě jsou draze ceněné.

Co se mutantů týče, tak jich hodně zůstalo stejných s prvním dílem. Ale také je zde hrstka úplně nových, zajímavých příšerek. Každá z nich také preferuje jinou smrt, i když, ustřelení končetin řeší vše. Hra také zůstala stejně brutální jak minule. Nepřátelé se dají nakouskovat, stejně tak jako hlavní hrdina. Smrtí je zde hromada a každá znázorněna velmi detailně.

Co prošlo vylepšením, je pohyb ve vakuu. V prvním díle jste se odrazili, letěli jak raketa a dopadli naproti na zdi. Tentokráte máte boty s vlastním „pohonem“ a můžete se rovnou vznášet a pohybovat jak uznáte za vhodné pro danou situaci.

Troška létání po ránu neuškodí
Atmosféra je skvělá
Byly nám zde namíchány momenty, kde se nepřátelé hrnou jeden přes druhého, momenty kde potkáte bosse, nebo jen části, kde máte chvilku klidu a můžete poslouchat nahrávky, nebo si číst texty, zanechané již mrtvými obyvateli. Také budete mít chvilky, kde budete řešit logické hádanky, nebo prchat o život, či létat.

Grafická stránka hry byla trošku zlepšena, vypadá velmi dobře. Prostředí je skvěle vytvořené, všude je krev, popsané zdi, nepořádek, tma… Všechno krásně sedí a udává hře správnou atmosféru. Škoda jen, že se nedostanete trochu více ven.

Zvuky jsou taktéž skvěle navrženy. Různé pazvuky nepřátel dokážou nahnat strach, případné zvuky okolí dokážou být zrádné. Vše je jak má a velmi dobře zpracováno.

Verdikt: Hra je velmi povedená, je to opravdu dobré pokračování. Všem doporučuji zkusit, ale pro lepší prožitek si nejdřív zkuste i první díl. Hra má hodně akce, dobře propracované rozhovory, slušnou výbavu a skvělou horrorovou atmosféru.

(+)Atmosféra, příběh
(+)Dobré akce a také hádanky
(+)Prostředí je velmi dobře zpracováno