úterý 29. listopadu 2011

Recenze - Red Faction: Armageddon

Tuto hru k nám přivedli osoby z Volition a THQ pomohl rozšířit tím, že ji vydal. Hodně bláznivá střílečka, která se hodně zabývá tématem destrukce všeho, co se alespoň trošku zdá rozbitelné. A mimo jiného také tím daným střílením. No hurá na ně.

Takhle je to většinu doby
Demolice vedou
Hra je položená na Marsu, a příběh se točí kolem jeho obrany, jelikož na něj zaútočili „hnusáci“. Takže dostanete hromadu úkolů typu: jdi tam a tam, a nic extra emočně silného kolem vás ani obloukem neprojde. Je to škoda, do téhle hry by se epický příběh krásně hodil. Ale zprvu naháníte jednoho zloducha a přitom vraždíte hromady všech, co jsou proti vám. Poté se vám podaří otevřít starodávnou kobku a vypustit tak její velmi staré obyvatele a pak již zmíněná hra o přežití. Dohrání hry může být pro vás pouhou snahou o nenechání hry nedohrané, ale většina z vás asi nebude prahnout po tom jak to krásně skončí.

Jak jsem naznačil, hra se zabývá převážně demolicí, všeho, kromě snad samotné skály a půdy pod nohama (většinou). Takže pro lidi, kteří jsou hodně vynervovaní, je to jasná volba, jak se vyřádit. Ale vše má své dobré i špatné stránky. To, že můžete celou strukturu zničit je dobré, pokud na ní stojí hromada osob a střílí po vás jak vyšinutí. Ale pokud na podobném místě stojíte vy, tak je to jiné kafe.

Těžká technika

Ničení všeho a vším
Nejbláznivější jsou okamžiky v určitých komplexech, kde můžete ničit zdi, podlahy, strop… všechno co je kolem vás. A úžasné momenty, když někam spěcháte a nepřítel vám zničí plošinu pod nohama, nedejbože schodiště a vy si ho musíte mnohokrát opravit, protože vám ho pod nohama utrhne pokaždé někdo jiný, bývá hodně bláznivé.

Ve hře máte možnost vybavit se mnoha různými zbraněmi. Ať už fandíte samopalu, sniperu, raketometu, nebo nějakému „rozkladači částic“, vždycky si najdete něco, co vám k místní destrukci a zároveň přežití, bude vyhovovat nejvíce. Na této hře je dobré to, že se vám nepřítel němá šanci nikde schovat, pokud zaleze za nějakou překážku, tak vezmete laser, vystřelíte a chudák se nemá kde schovat. Zbraně můžete nosit zároveň čtyři, což je na jednu stranu škoda, na druhou je to reálnější, než tahat patnáct.

Trochu konverzace
Kam se hrabe "gravity gun"
Oblíbenou a téměř nejdůležitější a nejzábavnější zbraní bude magnetická puška. Vystřelením dvou projektilů přinutíte téměř cokoliv, aby letělo z bodu A do bodu B a smetlo po cestě většinu věcí spolu s nepřáteli. Někdy bývá výhodnější zbořit budovu, nebo utrhnout cokoliv po ruce a hodit tím po nepřátelích, než plýtvat municí. Když už nic jiného, tak je to sranda. Výhodou je, že tato zbraň funguje i na nepřátele, takže stačí jen jednu hodit na daného šílence, druhou někam směrem na zeď, elektrické vedení, cokoliv ostrého a máte po práci.

Na druhou stranu, kromě ničení všeho co zavazí vaší postavě, se zde dá také vše hezky obnovit do původního stavu (a opět zase zničit, podle potřeby). Vaše kouzelná věcička na ruce dokáže ledacos, dokonce opravovat věci na dálku. Výhodné to může být v situaci, kdy ustřelíte most pod soupeři, pak si ho opět postavíte a jdete dál, jako by se nic nestalo. Ať chcete nebo ne, tak se to stane vaší hlavní činností, hned po ničení.

Hlídání lodi
Koukejte, ale není na co
Hře také chybí nějaké hezké prostředí, abyste měli šanci zastavit se a kochat se „přírodou“. Kromě demolování větších staveb a jásání nad padajícími troskami, zde není nic, co by stálo za velké povídání okolo, prostě trošku odbytá práce. Ale co bychom chtěli, všechno úsilí bylo jinde než zde. Hra vás provází koridorovými lokacemi a venku by se to dalo zvládat, ale vevnitř žádné extrémy nečekejte. Tunely, skály, budovy, nic moc. Hra má zajímavou atmosféru, ale v dnešní době jsou mnohem lepší hry, je škoda, že zrovna tahle není tam, kde bychom rádi.

V pár momentech se vám do ruky dostane také nějaká ta moderní věcička, třeba robot, kterého můžete ovládat a ničit ještě více. Nebo také jste na lodi, kterou musíte hlídat a střílet po všem, co se opováží jenom pohnout a plivnout po vás. Ale tyto akce i pár dalších jsou strašně rychle za vámi a hurá zase pěšky ničit.

Po dopadu vše zmizí
Co víc dodat, než...
Hra je nasekaná na checkpointy, což je na jednu stranu zajímavá věc, na druhou to omezuje hraní. Přeci jen je to nucení hráče k hraní podle jejich měřítek, já bych fandil klasickému quicksave. Protože se také můžete občas vyskytnout v situaci, kdy se vám nebude chtít se hádat s nepřáteli, nebo vám prostě dojde munice, nebo cokoliv a budete jak zběsilý běhat a hledat místo kde se to uloží a možná tam najdete i munici a podobně.

Grafická stránka hry už pokulhává, hra je vcelku hezká, pokud nebudete zkoumat věci moc zblízka. Celkový pohled je na hru hezký, detaily se dají, jsou i lepší hry, ale také horší. Zde je hezký střed. Na druhou stranu si nedokážu představit s lepší grafikou hry, jak by to upalovalo počítačové sestavy při výbuších a demolici prostředí.

Demolice
Po zvukové stránce je to klasika, nic co bych nějak vychvaloval, ani nezatracoval, dabing je ujdoucí a nepokulhává. Zvuky jako takové jsou solidní, výbuchy a ničení jsou hezké. Hudební podkres se také dá poslouchat.

Každopádně zde máme možnost ještě destruktivního módu. Ve kterém se ještě více můžete vyřádit, než v samotné kampani. A také zde máme multiplayer, kde fungujete jako tým a bráníte se proti vlnám slizounů.

Verdikt: Tato hra má něco do sebe, zničitelnost prostředí je velmi hezká, i když postavit celou hru pouze na tom, je vcelku sebevražda. Příběh pokulhává a atmosféra bohužel také. Holt hra na jedno zahrání pro většinu z nás.

(+) Zničitelnost prostředí
(+) Zajímavé zbraně
(+) Mini-kola s roboty a podobně