středa 23. listopadu 2011

Recenze - Cities XL 2012

Focus home vytvořilo a vydalo novou verzi budovatelské hry Cities XL, která už se ukazuje mezi námi nějaký ten pátek. Je obdivuhodné, jak dokáží vydělávat peníze tím, že vydají stejnou hru, pouze s hrstkou vylepšení a ono se to chytne, snad.

Dobrá detailnost lidí na ulici
Máme celý svět
Hra nám nabídne možnost stavět téměř ve všech koutech naší modré planety. Ať už se chcete vydat na zasněžené pláně, nebo raději být u vody a třeba také trošku hor, všechno je možné, pokud si zahrajete tuto hru.

Nečekejme nějaké extra příběhy a dějové linie, tato budovatelská hra se „kupodivu“ zaměřuje čistě na stavbu daného města. Velkou výhodou je, že vám nikdo nenutí žádné vymoženosti. Nikdo vás nenutí hrát na daném místě, stavět pouze u vody, nebo cokoliv „nuceného“. Vše je čistě na vás, na tom jakou máte náladu a jak moc chcete tvořit. Stačí si vybrat lokalitu na Zemi a hurá do toho.

Malé domky, srandovní doprava
Stavba
Stavba samotného města je vcelku jednoduchá, žádné zbytečné myšlení po vás nikdo nechce. Postavíte hrstku domků pro občany, dáte jim práci a díváte se, jak vám proudí finance do městské pokladny. Aby to nebylo úplně triviální, tak zde máte určité třídy obyvatel a jim přidělenou práci. Pro „obyčejné“ lidi máte továrny, pro ty lépe vyučené zase kanceláře a podobně. Samozřejmě se ale o lidi musíte také starat, takže přijdou na řadu budovy jako škola, policejní stanice, nemocnice, hasiči a další. Bez nich by to fungovalo velmi špatně.

Ale jenom s tímto se vyžit také nedá, přeci jen lidé vytváří odpad, takže přijde na řadu skládka, poté elektrárna, vodárna. A samozřejmě, aby své zboží měli kde nakoupit, tak jim musíte postavit hromady obchodů okolo bydliště. Lidé také potřebují něco jíst, takže vytvoříte různé farmy.

Samozřejmě, ale tyto věci nemusíte všechny vytvářet, ne v každé lokalitě najdete místo, kde by se dalo pěstovat obilí, čerpat voda a podobně. A proto je zde také možnost obchodování, ze začátku je zde pouze jedna společnost, se kterou můžete obchodovat, ale později, jak začnete stavět města, můžete obchodovat mezi nimi a tím ušetřit hromady peněz a vypomoci sami sobě.

Doprava z pohledu aut
Klik, budova, klik
Jak jsem se již zmínil, stavba je velmi jednoduchá. Stačí vytvořit silnice, podle potřeby dané lokality, můžeme upravit také jejich tloušťku, k nim nalepit dané domky a vše začne fungovat, auta začnou jezdit a pomalu město ožije. Můžete poté i sledovat jak postavičky vyjdou z domu, dojedou autem do práce a poté pojedou zpátky. Město se stává velmi živým a hezky se to pozoruje, stejně co jiného než stavění a pozorování zde chceme dělat. Není nad to, pozorovat přeplněné silnice, kolony aut, nervózní troubící vozidla na křižovatkách a neustálé připomínky, že dopravní situace je špatná.

Každopádně, s detailností silnic si nikdo moc hlavu nelámal a tak se auta drží v kolonách a brzdí provoz. Například na složitějších křižovatkách, které mají 2 proudy jdním směrem fukgují semafory tak, že pouští pouze jednu část silnice z jedné strany, kdyby například pustili auta jedoucí rovně z obou protilehlých stran zároveň, ušetřili by nám hromadu času.

Nadhled na rozrůstající se město
Budovy samotné vám nejsou přístupny hned od začátku hry, ale podle toho, jaký máte aktuální počet obyvatel, máte přístup k určitým budovám. Takže musíte stále navyšovat počet lidí, abyste vytvořili lépe vypadající město, které má vše co je potřeba.

Ale lidi jsou potvory, to víme všichni, takže si neustále stěžují, jednou jim vadí, že nemají práci, podruhé, že nemají obchoďák hned za rohem… Je tu spousta věcí, které musíte zajišťovat pro lidičky a jelikož jich máte víc a víc, tak potřebují víc a víc péče a víc a víc různých věcí, které musíte postavit. Pokud tak neučiníte, tak nebudete mít dobré příjmy a lidé odejdou, společnosti zkrachují a město půjde k šípku.

Hra jako taková je jednoduchá, ale přeci jen, k tomu abyste se dostali na hodně velká města, to chce krapet strategického uvažování a plánování, jinak se vám město zhroutí jak domeček z karet.

Trošku větší domky, paneláky
Šedé kostičky
Po grafické stránce je hra na velmi dobré úrovni, opravdu se to dobře hraje, osvětlené ulice v noci vypadají skvěle, pozorování ucpané silnice při zapadajícím slunci, taky není špatné. Grafika domků a vozidel je hezká, tak moc, jak si to jen na strategii můžeme dovolit říci. A jak jsem napsal, šedé kostičky se začnou pohybovat po silnicích, jak se dostaneme kamerou dostatečně vysoko, vypadá to zvláštně, ale nepřetěžuje počítač zbytečně hustou dopravou, když by to stejně nebylo k rozeznání.

Zvuky… co bych k tomu dodal, stačí otevřít okno, chvíli koukat na silnici a víte co čekat od této hry. Hudba je provedená velmi dobře, skvěle se sem hodí, jen musím vyčíst počet skladeb, je jich strašně málo a za chvíli si na ně zvyknete.

Verdikt: Jakožto budovatelská strategie v dnešní době velmi zabodovala. Na začátku baví, po chvíli se to stane nudným opakováním stejných budov, ale nezoufejte, místa je zde hromada, měst můžete stavět strašně moc. Možnosti obchodu jsou velmi dobré, detailnost života se také povedla.

(+) Hodně budov
(+) Detailnost života, možnosti hry
(+) Grafika, zvuky