úterý 8. listopadu 2011

Recenze - Deus Ex: Human Revolution


Eidos Montreal nám vytvořil hru, která má epický základ hodně let zpátky. Nový díl nám chce ukázat, že dobrá hra může zůstat velmi dobrou i po X letech spánku. Kdo zná staré díly zavzpomíná, kdo nezná tak bude nadšen.





Normální konverzace, kterých potkáte hromady
Vzpomínání
Nový Deus Ex má v sobě schovaných hrstku věcí, okamžiků, které vás vrátí k prvnímu dílu. Ať je to číselný kód na dveřích, nebo hudba v pozadí, jsou tu náznaky všude možně. Což je určitě jen k dobru.  O to více si budete myslet, že jste jako doma a nejspíše hra nebude toliko zničena, jak to bývá u jiných výtvorů, které prošli totální změnou nové doby.


Hrajete za Adama Jensena, zaměstnance Sarif Industries, který je bývalý detektiv, na kterého je vzpomínáno jako na hrdinu. Přešel k firemní bezpečnosti Sarifu, ale bezpečnost šla do háje, kdy byl proveden brutální útok na Sarifovi laboratoře. Adam zkončí na operačním sále, proti své vůly, ale bude vylepšen a dostane augmentace. Budoucnost lidstva je na tenkém ledě a vy to budete řešit.

Neplíživá cesta
Budoucnost, ale velmi povedená
Hráči co nefandí koridorovým hrám si zde přijdou na své. Kvalitní příběh, spojený s možností splnit mise hromadou různých možností, dle vašeho uvážení, je k nezaplacení. Konečně si můžeme vybrat, zda se prostřílíme skrz, nebo zda to uděláme nenápadně. Podle toho jak si zvolíte postup, budete muset vybírat i augmentace. Akční hráči si můžou vylepšit přesnost, větší inventář a podobně. Zatímco ti spíše plazivý si vylepší neviditelnost, vidění nepřátel skrz zeď a další. Je zde hodně různých možností jak se zlepšit, aby vám to co nejvíce sedělo. 

Autoři nám nabízí velmi dobrý, poutavý příběh, který je pořád velmi kvalitní ať už se rozhodneme jakkoliv k daným situacím. Možnosti zachránit rukojmí, propustit padoucha a hromady dalších jsou čistě na vás. Podle toho jak se zachováte, co řeknete.

Místa na která se dostaneme mají svoji logiku. Ať už se vydáme jakoukoliv cestou, vždy dojdeme k danému cíly, který hledáme. Budete procházet jak město budoucnosti, tak i různé komplexy, kde vás budou čekat různá nebezpečenství. Tyto místa jsou vcelku rozlehlá a velmi dobře propracovaná až do detailů.

Okno s augmentacemi
Výbavička
Máte možnost mít v inventáři určitý počet výbavy, zbraní a munice. Těm z vás co budou preferovat plížení, je to vcelku jedno, jelikož si moc akčních přestřelek neužijete. Pro všechny ostatní je to klíčový aspekt. Pokud budete spíše akční typ, tak budete také hodně využívat možnosti přilepit se ke zdi, nebo překážce, vykouknout a střílet. V tomto momentu se přepíná pohled vlastních očí za rameno. Což je vcelku známá věc poslední dobou. 

Další možností jsou útoky tělo na tělo. Ty se zapínají na povel v dosahu nepřítele a můžete jednou ranou omráčit, nebo i zabít nepřátele. Každopádně musíte brát v potaz jaký hluk takové akce udělají, zabíjení týpka bude samozřejmě hlučnější a někdo si vás může všimnout.

Vaše augmenty také vyžadují energii. Aktivní augmentace je čerpají hodně a pak také všechny akce vyžadují trochu energie. Tato energie je značena baterkami a musí se doplňovat místními zdroji, které se válejí všude možně, případně se dají nakoupit. Až na poslední baterku, která se doplňuje automaticky, abyste nikdy nezůstali uplně vyšťavení. Proto je třeba ve většině situací pečlivě rozmýšlet, kdy co využít. Jedny z užitečnějších věcí může být pole neviditelnosti, nebo zmíněné koukání skrz zdi. Ty čerpají energii postupně. Ale všechny takovéto augmentace je třeba zpřístupnit. 

A to buďto koupením Praxis v omezeném množství a za slušné peníze. Nebo postupným levelováním. Zkušenosti jsou za jakoukoliv vaši činnost, hackování, zabíjení, nebo bonus pro plíživé hráče na konci mise a podobně.

Akční zabití pomocí augmentovaných paží
Hračičky, hračičky
Hackování je zde velmi hezky provedeno. Můžete se nabourat do e-mailů, bezpečnostních zámků nebo bezpečnostních serverů. To vše s pomocí síťové mapy, kde se připojujete k určitým uzlům. Ale aby vše nebylo moc jednoduché, tak vám zde funguje i bezpečnostní systém a vy musíte být rychlejší než on.

Celkový svět Deus Ex má něco do sebe. Lidé platí za své sny mít lepší životy s augmentací. Někteří mají lepší nohy, jiní ruku, nebo obě. Další zrak. Vše je možné, pokud na to máte dostatek financí a vůle. Svět je vcelku živým. Procházíte budovou s byty a můžete slyšet lidi, jak se hádají, nebo i něco řeší. Případně rozhovory na ulicích. To vše dodá na příběhu a pozadí celého světa. Jedni mají problémy s augmentacime, jiní jsou spokojení, další jsou hodně proti a podobně.  

Přebíjení po boji
Takže pohoda
Po grafické stránce je hra velmi dobře provedená. Grafika je skvělá, chybek je minimum. Všechny lokace kam se dostanete jsou velmi detailně provedeny a fyzika určitých věcí také akorát přidává na zážitku. Videa ve hře jsou také skvělá, žádné komixové hovadiny jak u některých jiných her.

Zvuk a hudba je opravdu také skvěle provedena, dabing je hodně dobrý, hlasy se na své postavy povedly. Efekty prostředí, zbraní a podobně, jsou na svých místech a zní dobře. 

AI je taky vcelku slušně udělaná. Nepřátele nepobíhají jak prdlý. Jsou disciplinovaní a inteligentní. Pokud se začne střílet tak se kryjí, pokud je klid tak plní své povinnosti. Vše je jak má.

Verdikt: Tato hra je opravdu dobře provedená. Hromada možností, spolu s augmentem a různými zbraněmi nám dá akční hru. Možnosti se plížit také nejsou h zahození. Hackingu a komunikace je zde také hromada. Příběh je velmi povedený a atmosféra je skvělá. Prostě doporučuji když už nic, tak vyzkoušet.

(+) Příběh, atmosféra
(+) Grafika, zvuky, AI
(+) Možnosti hraní
(+) Velká detailnost hry
(-) Není to typ hry pro každého
10 // 10
Autor: Roman Schenk 

2 komentáře:

  1. S tím typem hry jsem opačného názoru, každý si tam vybere sám, jak tu hru hrát. Kill'em all, stealth, nebo hacking, je to jen na tobě. Osobně jsem tu hru nejdřív úplně vynechal s tím, že to "není pro mě", ale včera jsem ji dohrál podruhé :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Já to taky hrál stylem, že je vystřílím, ale po čase mě to i tak přestalo bavit. Nejsem typ co by se někde plížil. Ale opravdu to není hra pro každého, když už nic, tak každý hráč musí využívat mozek, což ostatní hry typu CoD nepotřebují. A jak koukám co teď vychází, tak jsou to samé koridorové ptákoviny s cílem: "zabij všechny, příběh nepotřebujem."

    OdpovědětVymazat