úterý 29. listopadu 2011

Recenze - RAGE

Po určitém čase, se opět probudil id Software a vyšel na vzduch s hrou RAGE. Je dobré, že jsou zpátky a budou nám tvořit (snad) další podobné pecky, na které se můžeme těšit. Ale prozatím tu máme tuhle jedinou, tak se na to vrhneme.

Zničené město
Zničený svět, co by ne
Trocha spánku id Softwaru nijak neuškodila, spíše naopak. Přišli k nám se střílečkou, která stojí za zhlédnutí. Hry se často mění, žánr se přesunuje pomalu do jiných končin, ale to také neovlivnilo id Software, která se dokáže držet dobré klasiky a nenápadně se drží svých dřívějších her.

Na svět dopadnul obří asteroid a lidstvo se dostalo do zapeklité situace. Jste jedním z vyvolených členů Archy, kteří budou „schováni“, aby později zachránili, co se dá. Příběh se točí kolem toho, zda se přidáte k revoluci, jak jim pomůžete a jaký to bude mít dopad na svět. Budete bojovat proti skupině zvaná Authority, která se snaží nastolit nový řád a pořádek. Ale nečekejte nějaký extra super příběh, hra ho sice má, ale mohl být mnohem lépe provedený, mohlo zde být podáno mnohem více informací a obarvit tím danou situaci. Pár momentů bylo velmi dobře provedených, zbytek je zcela bez emocí. Ve hře chybí také nějaká možnost dozvědět se cokoliv o světě, nějaké to čtení novin, nebo deníků zde není.

Kromě hlavní linie zde najdete také hrstku vedlejších úkolů, nic převratného, ale dobrá věc na udržení pozornosti od neustálého ježdění a střílení všeho co se pohne. Stačí si najít nějakou NPC, která to do dneška nepotřebovala a sehnat to co je potřeba, nebo zajít kam je nutno.

Jízda krajinou
Autíčka musí být
Ježdění, no co více si od střílečky přát, že? No, nebýt toho tolik, neustále stejného, na jedno brdo, tak by to bylo super. Ale při hraní pátého závodu si budete říkat, super, stejná mapa, jiné auto, hurá na ně. Ale mimo závodů, je to hezké obohacení hry, přeci jen se to poté netváří jako koridorová hra, kde jen pořád běžíte rovně, ale venku si můžete zajezdit, postřílet pár banditů, zaskákat a vyřádit se.

Hrajeme střílečku, takže pořádný arzenál je zde nutností. Hra se drží také pravidla, silnější přežije a vy jste samozřejmě ten, co ho nikdo nemá rád a snaží se ho zabít. Co zamrzí, je to, že taháte všechny zbraně u sebe. Chtěl bych vidět ten vozíček, co chudák hrdina nenápadně táhne tam, kde nevidíme, aby tolik zbraní unesl. Na druhou stranu není problém s řešením jakékoliv situace, jelikož máte vše u sebe. Pár zbraní budete mít možnost dokonce vylepšit, ale jen hrstku. Výhodou je a také nutností střídat munici, jelikož vám hodně pomůže řešit různé situace. Různá munice, různé zbraně, různá sranda.

Postup hrou, přez mrtvoly
Sběratelství v téhle době?
Ve městech je hezkým obohacením hry zdejší hazard. Potkáte zde karetní hru, holografickou hru a hru s nožem. Všechny jsou velmi zajímavě provedené a dokáží na chvíli zabavit. Přeci jen, když se vrátíte z mise pro odměnu, tak je hezké, že si můžete takhle oddychnout od střelby a ježdění.

Na zdejší karetní hru potřebujete karty, ale žádné nakupování se nekoná. Musíte si je všechny hezky najít v průběhu hry. Jsou poschovávány všude možně, jakožto sběratelský předmět. Alespoň je pak důvod trochu se porozhlédnout po okolí, ať už jste kdekoliv. Kromě karet se zde dá sbírat všelijaké smetí. Od knih, přes plechovky až po olej a lahve piva. Vše se dá prodat a tím si udržovat hladinu financí na slušné úrovni. Dále sbíráte všelijaký materiál potřebný na výrobu věcí. Zde je totiž také možnost si věci jako robůtka, nebo obvazy, postavit u sebe v „kapse“ a použít k boji. Jenom musíte mít potřebný návod, jak danou věc vyrobit.

Místní nemocnice
Hratelnost dobrá
Všechny tyhle věci si dáte samozřejmě do inventáře, ale co bude mrzet hodně z vás, je systém inventáře a celého rozhraní. Je to ne zrovna jednoduše, přehledně a dobře provedeno. Člověk si zvykne, ale zrovna tady si mohli autoři dát trošku více záležet a přepracovat všechny tyhle věci. I samotný nákup u obchodníků je velmi zvláštně proveden a je to škoda.

Jelikož hrajeme střílečku, tak to musí mít svou rychlost, ale žádné zbrklé spěchání. Hra nevlastní žádné šílené strategické prvky, žádné taktizování a krytí se všude možně. Prostě jdeme a ničíme co je potřeba. Herní svět také nevlastní žádnou extrémní fyziku. Bedny lze rozbít, prostřelit trubku s vodou, ale tím to tak končí. Ale i přesto hra vypadá velmi dobře.

Holt my proti všem
Rozhlédněte se, to nebolí
Prostředí hry je velmi zajímavě vytvořeno. Hra je sice lineární a mnoho volnosti zde nečekejme, ale typy prostředí jsou tak různé a tak zajímavě a detailně propracované, že to bude vadit málokomu. Ať už běháte po základně banditů, ve městě, v kanálu, v metru, nebo jen tak venku, vždy najdete něco zajímavého a lokace se nebudou opakovat. Vše má svůj smysl, své místo a sedí tak jak má. Svět pak celkově vypadá, že se snaží zuby nehty přežít, i když prožil takovou katastrofu.

Tato hra si prožila při svém vydání hromady problémů se samotným zapnutím. Grafické karty nebyly podporovány a zlobily. Naštěstí bylo vše opraveno a hra funguje jak má, ale člověk se musí zamyslet, proč se to vůbec povedlo.

Hodnej chlapík
Zlatý hřeb večera
Po grafické stránce hry můžu vesele říci, že je hra velmi dobře provedená. Relativně není náročná na HW a přitom vypadá hezky. Venkovní lokace jsou vcelku detailní a některé dokonce dechberoucí. Co se týče vnitřních lokací, tak zde je to již horší, ale pořád se hra drží svého standardu a je hezká.

Zvuky a hudba, no co k tomu dodat. Klasika, zvuky se povedly, zbraně nezní špatně, prostředí je solidní. Dabing postav je na vysoké úrovni a dobře provedený.

Verdikt: Tato hra se id Software povedla. Komu se od nich líbily starší hry, tak se i zde budou cítit dobře. Hra má solidní příběh, hodně akce, vcelku velký svět a hodně možností. Nebude to nejlepší hra roku, ale i přesto je velmi kvalitní.

(+) Grafika, zvuky
(+) Svět
(+) Hodně akce, hazard