neděle 24. června 2012

Recenze - Legend of Grimrock


Team ze studia Almost Human nám přinesli tuhle zajímavou hru. Tento typ už se moc nevidí v dnešních žánrech, ale je to hezká změna a vrácení se do minulosti. Tak se koukneme, jak si tohle RPG povede.








Občas užitečná mapka

Nový příběh ve starém kabátě

Tato hra se opět vrací k tomu stylu her, kde se chodilo pouze rovně, kde se vše nacházelo v koridorech, které byly všechny krásně urovnané, kde vládly pravé úhly. Mělo to ten svůj správný nádech, který novodobě uspěchané hry mají daleko.

Musíte ale uznat, že je tato hra velmi povedeným oživením oldschoolových her. Milovníci správných „Dungeons & dragons“ her si zde najdou svou. Vytasí čtverečkovaný papír, tužku, oblečou hrdiny a vyrazí bádat. Vykreslování map je možno vypnout, nebo ho nechat zapnuté, podle potřeb každého z vás.

Co vás čeká je podzemí, které má vícero pater a mnohá nebezpečenství. Dostanete do rukou čtyři postavy, které si na začátku nastavíte a budete se snažit přežít všechny zdejší nástrahy. Na to jak tato hra vypadá, má velmi zajímavě provedené mechanismy. Ať už se bavíme o páce, nebo tlačítku, nutnosti najít klíč, nebo někde sešlápnout panel, vše je velmi hezky provedeno a v určitých momentech vás to donutí i myslet, jak cokoliv provedete, abyste přežili.

Boj

Nebojácná skupinka se vrhá vpřed

Máte k dispozici různé charaktery, které ovládají různé dovednosti. Třeba minotaur válečník, nebo člověk kouzelník. Cokoliv, co se vám líbí a hodí se do čtyřčlenné skupiny. Jak není spolupráce, tak není život. Máte zde hrstku specializací a vlastností každého hrdiny, díky kterým si vytvoříte opravdu zajímavé typy společníků.

Zdejší boje by mohly být kapitolou samy o sobě. Vše funguje stylem, že máte pocit, že hrajete „na kola“, jak bojujete pomalu, i když to jen hrdinům dodává typ zbraně. Nepřátelé vám nedají spát a mnohdy musíte taktizovat, abyste přežili. Zde není nic jednoduchého, jako zapnout nejmenované hry, někam vběhnout, vše pomlátit a odejít jakoby nic, zde je to jiné. Vše je udělané stylem „zaútoč, uhni a opět zaútoč“. Čeká vás nejednou pobíhání dokola kolem nepřítele, který je mnohem silnější než vy. Dokonce bych řekl, že takovéto manévry, za předpokladu, že nejste někde blokováni, jsou na denním pořádku. 

Jedna z mnoha hádanek
Časem si všimnete, že musíte využívat všech zdrojů s velkou přesností a nezahazovat, nebo využívat zbytečně předměty, které se mohou za pár minut hodit.

Výbava je zde velmi bohatá. Naleznete různé druhy sečných zbraní, střelné zbraně a vrhací také, no a nesmíte zapomenout také na magii, která je sepsána na svitcích, které jsou všemožně skryty. Zajímavým prvkem je také zdejší světlo, jelikož jsme v podzemí, bez oken a podobně, musíte nosit neustále zapálenou pochodeň, která samozřejmě čas od času dohoří.

Hádanky, proč ne

Jak se budete prokousávat příběhem, narazíte i občas na nápisy na zdech. Ty vám budou v něčem radit, ale málokdy jsou úplně jednoduše řečeny. Je to jen dobře, jednoduchost by tuhle hru zničila. Nejednou si budete muset pohrát s pochodněmi a tlačítky, které jsou v různých místnostech a něco dělají a prostě hledat všelijaké tajné místnosti plné pokladů. Využíváte také propadla a v neposlední řadě místní portály, které vás dovedou mnohdy někam za zajímavou věcí, nebo čistě jen posunou tam, kam máte jít.

Oživovací krystal

Ostatní věcičky

Občas na svých cestách naleznete modré krystaly, které vám doplní zdraví a navrátí život mrtvým. Ale nebojte se ničeho, není to nijak častá záležitost a hra si i nadále udržuje určitou obtížnost, jelikož lahviček zde také moc není a musíte opravdu taktizovat. Dalším takovým zvláštním prvkem je nutnost jídla. Musíte svým hrdinům dávat čas od času něco na zub, sice nikdy nezemřou, ale ztratíte regeneraci a podobně.

Krok, otočka, krok

Hra je dělaná stylem kroků, což některým z vás ze začátku ztíží ovládání. Je zde možnost chodit dopředu, dozadu, do stran a otáčet se na místě. Takže to vyžaduje větší dávku přemýšlení, hlavně v úzkých prostorách a v případě boje. Špatný krok dokáže mnohdy vést ke zdárné smrti. Ale na vše se dá zvyknout.

Pro změnu hádanka, tentokráte s teleporty

A na zdárný konec…

Místní inteligence nepřátel je dělaná velmi jednoduše. Jen co vás uvidí, jdou přímo a jediným cílem je zničit vás. Nemají žádný systém úkroků a ani ničeho podobného, jen se nechají mlátit. Ale je to jen dobře, kdyby byly silnější a vychytralejší, tak by hra byla opravdu těžká.

Grafika této hry je opravdu krásná. Když vezmete v potaz styl hry a vše okolo, tak je to opravdu umění. Musím uznat, že se mnohé opakuje, přeci nebudou dělat v každém patře jinou podlahu a podobně, ale i tak je vše hezky utvořeno.

Zvuky a hudba už na tom nejsou tak dobře, ale i tak, nemůžeme chtít všechno. Nějaký bojový podkres by zde mohl vcelku solidně vylepšit atmosféru vašeho bádání.

Verdikt: Tato hra opravdu zaslouží vyzkoušení. Vezme vás roky do minulosti a to v novém kabátě. Jako všude, našli by se i zde nějaké mouchy, ale opravdu je to zajímavé dobrodružství plné soubojů, hádanek a bádání.

(+) Výzbroj, výstroj
(+) Grafika
(+) Detailnost postav
(+) Množství a obtížnost hádanek
(-) Souboje
(-) Hudba
(-) Stereotypnost tlačítek a pastí

7,5 // 10
Autor: Roman Schenk

Žádné komentáře:

Okomentovat