pondělí 16. dubna 2012

Recenze - TES V: Skyrim

Bethesda se zase jednou vytáhla a přišla na svět s pokračováním ságy The elder scrools a to již s pátým dílem s názvem Skyrim. Zda se podařil, nebo nikoliv, uvidíme za chviličku. Tak se usaďte a jdeme na to.

První dráček

Draci se vracejí

Nikdo tomu nechtěl uvěřit, ale tato starodávná stvoření jsou zpátky a ohrožují vše co je v okolí. A to zjistíte hned na začátku hry a budete se s tím potýkat celým zbytkem. Jako tomu bylo i v Oblivionu, zde začínáte v poutech. A nebýt draků, dopadlo by to velmi špatně, jelikož díky krásnému chaosu a zmatku, jste byly schopni uprchnout z popravčího špalku.

Příběh jako takový se celý točí kolem zdejších draků. Proč se objevily a co mají v úmyslu, budete zjišťovat v dech beroucí řadě úkolů. Výhodou TES her je to, že vás nikdo nenutí plnit dokonce ani hlavní linii, můžete ji ignorovat a užívat si vedlejších úkolů, nebo se jen tak potulovat po okolí. Ale pokud se rozhodnete ji plnit, nebudete toho litovat. Dostanete se k určitým zajímavým událostem a mimo jiné se začnete učit dračí řevy.

Jedno z těch hezčích trpasličích zařízení
Hra má opět vcelku propracovaný a detailní systém tvorby postavy, za koho budete hrát a jak ten někdo přesně vypadá. Chybí zde možnost vybrat si povolání, ale jak již u Bethesdy bývá zvykem, to vše si zvolíte v průběhu hry tím, na co se budete specializovat.

Co se specializací týče, tak jsou zde dané schopnosti, takže pokud vás baví běhat s mečem, tak si ho vezmete a zlepšíte danou schopnosti pokud možno až na maximum. Výhodou je, že i kdyby vás to přestalo bavit, tak se stačí převléct, změnit zbraň a vyberete si úplně odlišný styl hraní, bez jakýchkoliv potřeb nové hry a podobně. Jako v každém solidním RPG je i zde postup přez úrovně postavy. Za každou takovou úroveň dostanete bodík, který můžete využít ve vyobrazeném souhvězdí vaší oblíbené dovednosti. To znamená, že když se mi bude zamlouvat obouruční boj, tak si zde můžu dát bod, naučit se perk a dostat určité bonusy a to jak zlepšení útoku, tak různá komba a podobně.

Tento systém perků je vcelku povedený, ale má své mouchy, jelikož přesun v něm, prozkoumávání všelijakých možností a vybírání mezi nimi je těžší na navigaci. Ne vždy se vněm přesunete tam kam je potřeba, mnohdy až na několikátý pokus. Ale jako nápad je to super, možnost vylepšit něco, je užitečná.

Ničení draka

Cokoliv, kdekoliv, jakkoliv

Další zajímavou a skvělou věcí, je možnost bojovat jakkoliv. Nikdo vám nebrání si vzít různé kombinace jednoručních zbraní, štítů a magie, nebo čistě holé ruky. Nemluvě o luku a obouručních zbraních. Cokoliv, co vám bude vyhovovat, je zde dobré a dá se vcelku solidně ovládnout. Můžete si zakombinovat meč a štít, meč a palcát, meč a magii a spousty dalších. Ono magie je skoro kapitola sama o sobě. Je zde spousta možností, na kterou stranu magie se přikloníte, zda budete používat léčení, útočná kouzla, vyvolávací atd., nebo také všechno naráz. Ale to zde nebudu moc rozebírat, musím také nechat nějaké to bádání vám.

Ale magie není nejzajímavějším prvkem hry, ani boj, nebo střelba. Ale dračí řevy jako takové. Je jich vcelku velké množství a každé se skládá ze tří slov. Stačí je pouze najít, jelikož jsou roztroušeny ve svatyních po celém světě. A nejenom, že zajímavě vypadají a je jich slušná řádka, ale mají velkou sílu. Jedním zařváním můžete rozmetat nepřátele na všechny strany, někoho zmrazit, nebo zapálit, klidně rozpoutat sněhovou bouři a mnoho dalších.

Inventář
Ale nejenom zbraně si zde můžete vybrat podle svého chtíče. Ale také spousty brnění. Ať už vás baví být hrdina s tunou plechu, nebo jen kouzelník s hadrem, případně zlatá střední cesta v podobě lučištníka v něčem lehce obrněném. Ale výhodou je, že nic není pevně dané. Pokud máte rádi kouzelníka v plátové zbroji, proč ne. Každý si zde najde svou cestu, která ho bude bavit, ať už se přikloní na klasické možnosti, jako všude, nebo si vyrobíte svou zvláštní postavu se zvláštně poskládanou výbavou.

Zajímavou částí hry je možnost si vše dělat sami. Naučíte se kovařinu a vyrobíte si meč, nebo brnění, nebo cokoliv. Je to lepší, než danou věc najít ve volné přírodě, kde ji majitel už nepotřebuje. Dále si ji můžete vylepšit, což stojí materiál, ale výsledek je velmi dobrý. Dále možnost výroby všelijakých lahviček na alchymistickém stolku. A v neposlední řadě vylepšování předmětů kouzly. Abyste měli nějaké bonusy.

Kupříkladu zvýšení dovedností, útoku, životů a mnoho dalších.
A nakonec, když už máte vybráno, co budete, co použijete a co oblečete, tak to musíte někam také dát. Inventář je zde vcelku zmatený na jednu stranu, ale když si zvyknete, tak není zas tak špatný (a komu se moc nezdá, tak jsou módy na jeho změnu). Co se mi velmi nelíbí, je jeho systém třídění, jelikož seberete novou věc a on ji abecedně zařadí. Když máte dvě zbraně tak ji najdete, což o to. Ale pokud máte dvacet knih, nepřečetli jste si název té nové, tak ji najít je peklem na Zemi.

Příroda

Tak se porozhlédneme po okolí

Mapa hry je velmi, velmi rozlehlá. Bohužel se nedá moc oddálit, ale stačí to na to, abyste si našli, co potřebujete. A proč zmiňuji mapu… No, na ní se vám budou postupně zjevovat spousty míst, kde naleznete spousty zajímavých věcí. Ať už nějaké malé příběhy nějakých mrtvých, nebo živých osob. Nebo rovnou městečka s lidmi, kteří vám dají úkol. Nebo čistě nějakou jeskyni, kde jsou vlci a jiné potvory. Míst jsou hromady, můžu klidně říct, že jich je nad stovku, ať už je to nějaká kobka, ztracené trpasličí město, normální vesnice, hrad, chata, mlýn, tábory, svatyně a nějaké další.

Zdejší příroda je také velmi dobře vymodelovaná, máme zde zasněžené lokace, hezké louky, potoky, vodopády… Nemluvě o bažinách a různých dalších věcech, které jsou hezké a obohacují velmi dobře celou hru. Mnohdy vás to prostě nutí se zastavit a porozhlédnou po okolí, ať už je sněhová vánice, nebo svítí slunce.

Ale příroda není vše. Když vejdete do vesnice a porozhlédnete se, tak uvidíme všední život. Lidi si plní své práce a všude je živo. Nemluvě o všudypřítomných všedních věcech, jako prostřený stůl s jídlem, oblečení ve skříni, plná police knih (které si můžete při dlouhých zimních večerech pročítat) a podobně. Hra je velmi detailně provedená.

Orkská společnice

Práce a potvory? Hromady a všude…

Když už se v tom tak pohybuji, úkoly jsou velmi dobře provedené, příběhy jednotlivých postav jsou velmi dobře vymyšlené. A můžeme jásat, úkolů jsou hromady a některé jsou dokonce „opakovatelné“, takže nebude nouze na to, něco dělat. Když vás omrzí náhodné prozkoumávání míst po celé mapě, stačí vejít do města, posbírat deset úkolů a hurá na ně.

Co bych dál mohl zvýraznit, jsou nepřátelé, na které můžete narazit při vašem putování zdejší krajinou. Kromě klasických banditů v podobě všech ras, jsou zde různí obři, krysy, kostlivci, zombie, přízraky, vlci, medvědi a mnoho dalších. Potkáte také staré známé upíry, vlkodlaky, bandu osob se stříbrnými zbraněmi proti vlkodlakům a podobné typy.

Jedno z opravdu mnoha míst na mapě

AI… škoda mluvit

Umělá inteligence této hry by opravdu potřebovala nový kabát, trošku oprášit, vylepšit, upravit. V některých momentech je to až k pláči, co dané osoby vyvádí. Jak se zachovají v nevšedním boji, zda prchají, bojují, nebo prostě trapně dělají, že o vás neví. Nedá se říct, že je to úplně špatné, každý potká tupost hry individuálně. Ale obecně jsou zde momentky, které jsou zvláštní. Občasný zásek, nepřátelé raději utečou, když na vás nemůžou a podobně. (Doufejme, že to opravuje nejnovější patch).

Klasický vnitřek domku, potkáte to všude

Grafika není špatná

Po grafické stránce hry je Skyrim na velmi dobré úrovni. Svět je rozlehlý a krásně provedený, textury nejsou nic extra, když je budete zkoumat lupou, ale po rozhlédnutí se jen tak po okolí je hra velmi hezky provedená. Nemluvě o tom, že chvíli po vydání hry, byl vydán HD balíček, který vám hru ještě více „zkrášlí“. Ale ať už koukáte na stromy, budovy, nebo řeku, vše vypadá velmi přijatelně. Nemluvě o efektech kouzel a řevů, ty jsou také slušně vytvořeny.

Zvuky se také povedly

Kolem zvuku se moc zdržovat nebudu, každý si to musí zhodnotit sám. Co bych mohl říct je, že dabing postav je povedený, nevšiml jsem si ničeho, co by se do daného místa nějak nehodilo. Hudba v bojích a mimo ně je také dobrá. Po čase se vám bude zdát ohraná, ale tak to je v dnešní době všude.

A na úplný konec nesmím zapomenout zmínit možnost přidání všelijakých módů do hry. Od zbraní, brnění, celých domků a podobně. I přez změnu vzhledu celé hry. Dokážete si přidat vcelku cokoliv, jelikož jsou tvůrci opravdu bláznivý a všehoschopní.

Verdikt: Tuto hru bych určitě doporučil všem, co již hráli nějaký díl TES série, ale samozřejmě i všem, co žádné nehrály. Jako RPG tato hra určitě bude držet první příčky a to hodně dlouho. Dobrý příběh, kvalita prostředí, možnosti hraní a detailnost života, bojů a nepřátel, je opravdu dobrá.

(+) Příběh
(+) Grafika, zvuk, detailnost
(+) Výzbroj a výstroj, dovednosti