úterý 11. října 2011

Recenze - Dead Island

Tato hra pochází z rukou Techlandu. Řadí se mezi akční hry s prvky RPG. Jde o horrorový příběh na hojně osídleném ostrově. Ale dejte si pozor, je to tak akční, že si budete myslet, že krev teče z monitoru.

Jo klasická pláž, teda skoro klasická
Není nad dovolenou
Příběh se hýbe na ostrůvku, který je jednou z oblíbených destinací všelijakých turistů. Co však žádný z nich nemohl očekávat, je to, že se ráno proberou a budou změněni na zombie. Holt oživlé mrtvoly jsou dnes ve všech různých seriálech a filmech, tak proč díky nim neudělat drsnou hru. Ve zdejším „veselém“ prostředí hrajete za jednu ze čtyř hlavních postav, které pomáhají místním přeživším. Někteří se chtějí dostat pryč, jiní se jen snaží prostě přežít a drží se zuby nehty na určitém místě.
Výhodou místního ostrůvku je relativní svoboda, dostanete určitou část mapy a můžete si chodit, kde se vám zachce, splnit úkoly v pořadí jak si sami zvolíte a dělat ledacos.

Autoři nám zde dali na dlaň celý ostrov, obklopen vodou, plný krvechtivých nepřátel a také přátel, jejichž příběhy budeme moci alespoň trošku ovlivnit. Většině místních přeživších potřebuje s něčím pomoci a je čistě na nás, zda jim pomůžeme najít blízké, doručit předmět, nebo něco získat. Ale nebudeme si nic nalhávat, i kdyby nám nebe padalo na hlavu, hajzli se vždy najdou a tak je to i zde a určité skupinky prostě hrabou pro sebe, místo aby se snažili nějak pomoci ostatním, nebo podobně. Každý z nich se vypořádává s místní situací po svém a vše je vcelku detailně a reálně vytvořeno. Tato hra není jen bezduchá mlátička všeho, co se pohne, ale má svůj promyšlený příběh a všechny ty lidičky okolo. Vše krásně zapadá a dobře se to hraje.

Jízda autem, nic moc, ale lepší jak pěšky
Hurá k vodě, nebo raději ne
Ale co je ještě lepší jak šílení zombie a lidé okolo, je místní atmosféra. Prosluněný ostrov je velmi dobře ztvárněn, všechna ta příroda okolo, pláže, hotely a bungalovy. Vše vypadá dobře, hodí se na své místo a je velmi detailně vytvořeno. Podíváte se ale také i do džungle, nebo kanálů. I městská oblast má své kouzlo, sice není nad pláže, ale i tam je vidět kvalita. Je zde i hezky nastíněná místní krize, než se většina změnila. Policejní auta na cestách a v ulicích, sanitky a podobně, sirény stále zapnuté. Rozházené židle, slunečníky a ve městě jsou i zablokované cesty. Není také nad všudypřítomné krvavé kaluže.

Zvláštní inventář, chtěl bych vidět jak držím 7 zbraní naráz
Hutná řezačka
Samozřejmě k tomu všemu pobíhání po ostrově zde máte hromady nepřátel, které můžete vesele tlouct, řezat, půlit, ničit, pálit, rozstřílet a podobně. Možností jsou spousty a ledaskdo se zde může solidně vyřádit a ulevit od stresu. Aby vše nebylo úplně stejné, tak je zde i množství různých nepřátel, které časem budete potkávat. Jedni jsou rychlí, druzí pomalý, jiný hodně odolní a podobně. Ničení místních protivníků je také velmi dobře provedeno, je na to dán docela důraz. Vše je zajímavě provedené a jen tak neomrzí, přeci jen můžete nejdřív polámat ruce, nohy, poté ho dorazit, nebo je zničit rovnou, nebo kdyby i to omrzelo, tak nasednout do vozidla a přejet jich hrstku, jen tak pro zábavu.

K tomu všemu zabíjení máte množství prostředků, různé zbraně, sečné, tupé, střelné a l tomu všemu možnost vylepšení na místních pracovních stolech. Není nad to vzít basebalovou pálku a přidělat na ní hřebíky a podobně, možností je hromada. Akorát je potřeba sehnat návody na takové zbraně a to buďto splněním úkolů, nebo čistě nalezením někde. Také je zde možnost zbraně jen čistě zlepšit, nebo opravit.

Kousek džungle
Já a oni
Dále je zde samozřejmě vývoj postavy, získáváte zkušenosti a za ně úrovně a také vylepšujete dovednosti každé postavy. Vše je děleno do třech stromů, kde v jednom máte specializace na jeden typ boje, v druhém všeobecné dovednosti a ve třetím možnost zapnutí agresivního módu. Každý charakter má své dovednosti, jelikož je každý charakter specializovaný na jiný typ boje. Je zde také možnost hrát v kooperativním módu a to až pro čtyři hráče. A to už je pak docela pohoda, ale nesmíte hrát s někým, kdo hru nebere vážně, to pak atmosféra upadá a není to ono. Ale ve správných lidech a ve čtyřech hráčích se hra dostává zase o krok dále.

Co ztrácí na reálnosti je řízení vozidel. Ať už narazíte do čehokoliv, většina místních překážet vás zastaví na místě, bez ohledu na jejich tvar, nebo materiál. Dřevěné plůtky neprorazíte, pletivo, nebo budovu už vůbec ne, ale alespoň můžete přejet přes značky, nebo sloupky u cesty. Některé omezení pohybu také nevypadají nejlépe. Stojíte u vody, nebo jiného místa, koukáte, kam byste rádi došli, ale hra vás prostě nenechá, i když to může být kousek. Místní navigace na úkoly dokáže být také náladová a občas váš požene zvláštní cestou.

Tak tohle snad ani nezaslouží popisek :)
Nakonec všeho dobrého
Grafika hry je vcelku slušná, jsou i lepší pecky v dnešní době, ale nestojí nikde v rohu mezi konkurencí. Vše vypadá hezky, místní lokace jsou propracované, mapa docela velká. Hutná atmosféra všemu dodává na kráse.

Co se hudby a zvuku týče, tak ty by zasloužili pochvalu, atmosféra je opravdu povedené. Krásné spojení horroru a místa pro dovolené. Zvuky přírody, města a podobného okolí jsou povedené a zaslouží pochvalu. Jen je škoda, že hlavní postavy mají strašně málo svých poznámek na dané situace.

Verdikt: Opravdu povedená akční RPG horrorová hra, ne každý bude mít strach, ale atmosféra se zde povedla. Nepřátel jsou hromady, možností co s nimi provézt jsou také velké. Rozlehlá mapa a kvalitní příběh se také povedly.

(+) Příběh, atmosféra

(+) Slušná grafika, zvuky
(+) Dobrá akce