čtvrtek 1. září 2011

Recenze - From Dust

Ubisoft Montpellier nám přišel s hrou, která se moc často nevidí. Je to zajímavý typ hry, ve kterém využijete krapet logické uvažování a strategické myšlení.

Hraní si na boha
Tato hra si svým stylem zasloužila své čestné místečko, protože podobnou hru nikde nenajdete. Máte zde hrstku lidiček, kterým pomůžete vystavět vesničky kolem místních totemů, které vám také dají nějakou sílu, jak zatočit s místními živly. Hra se řadí až ke strategii, kdy koukáte na svět z ptačí perspektivy a pomáháte obyvatelům dorazit na určitá místa a získat znalosti jejich předků. Ale není to vždy lehké, jak se to zdá, rozmary přírody jsou nevypočitatelné a mnohdy vás smetou z povrchu zemského.

Ale strategických věcí zde moc není, zdejší vesnice neovládáte, lidé si žijí, jak chtějí, pobíhají také, jak chtějí. Pouze jim zadáváte, kam mají jít, pokud potřebujete obydlet novou vesnici a podobně. Jak jsem se již zmínil, zdejší totemy okolo vesnic jsou velmi silné a užitečné, jelikož ovládají velké síly. Pokud se někde zvrtne kupříkladu požár, tak se správným totemem, máte možnost vše uhasit. Tyto síly pomáhají mnoha směry a jsou nezbytné pro dohrání všech kol. Ale pokud také naleznete vědomosti předků, tak máte možnost vykonávat rituální tance kolem totemu a tím uchránit vesnici i před vlnou tsunami a podobnými katastrofami.

Také můžete ovlivňovat zdejší svět třemi druhy stromů, jedním co neustále hoří, druhým co vypouští vodu a hasí ohně a třetím, co vybouchne, pokud je v kontaktu s teplem.

To jak jsou místní „kouzla“ ztvárněny je velmi dobře provedeno, všechny efekty hašení ohně, vysušení vody, nebo různé jiné, skoro božské, činnosti vás určitě nadchnou.

Rozmary přírody
To co se ve hře děje, vypadá jako božské síly, ale ve skutečnosti je to jen „dech boha“. Takže vám dává možnost úpravy místního terénu, takže můžeme přesouvat masy hlíny, vody nebo lávy a tvořit vše co se nám zlíbí a je zrovna potřeba. Můžeme tudíž dělat skoro cokoliv, ale hra je tak detailně provedená, že je nutno dodržovat určité věci, ať již děláme přehradu, nebo vysoušíme jezero.

Velkou roli a to až tu nejhlavnější, zde hrají fyzikální zákony a samotná příroda. Pokud nám zavazí místní řeka, můžeme ji odklonit jinam, ale voda se začne hromadit a voda si najde opět svou cestičku. Pokud například vytvoříte přehradu, bez odtoku, situace se časem vyvine, hráz přeteče a vyplaví vše, co jste tak těžce střežili. V této hře, musí každý jedinec myslet hodně dopředu a s rozumem. Voda odplaví hlínu, láva hlínu také odnese, láva zvedne hladinu řeky a mnoho dalších věcí, na které se musí myslet, předtím, než se do něčeho vrhnete.

Fauna, flóra, lidi
Hra vám dá určitě zabrat, hlavně v posledních mapách, ale hlavním problémem může být také to, že místní domorodci mají nulový smysl pro orientaci v místním světě. Vybírají si mnohdy hodně složitou cestu, která může být delší, než jiná, kterou jste jim upravili, a to vám ztíží situaci, protože je musíte hlídat, aby je někde nezavalila po cestě voda a podobně. Jelikož hra neustále mění místní terén, případně vy když měníte terén, tak na to panáčci nestíhají reagovat dost rychle a stojí někde a čekají, až se to „samo“ opraví.

Tato hra má velmi zajímavý nápad, ale nebyl dostatečně využit. Mise jsou vesměs na stejné brdo, vegetace je minimum, vesnice jsou stejné, zvířata jsou také vidět minimálně a je jich málo. Zde by se dalo hodně vymýšlet.

Je se na co dívat a nad čím přemýšlet
Máme zde také Challenge mód, který se zpřístupní při hraní hlavního příběhu, a máte zde několik desítek map se stanovenými úkoly, které využijí hodně vaše logické myšlení.

Po grafické stránce je hra velmi hezky provedená, efekty přírody, vody a místních „kouzel“ jsou opravdu dobře udělané. Mapy jsou sice tvořeny na ostrovy a neuvidíte svět a podobně, ale i přesto se je na co dívat. Potkáte také velmi dobře provedené vybuchující sopky, vlny tsunami a další věci.

K tomu všemu zde hraje v pozadí zajímavá hudba, nebo když se něco děje tak domorodci mají své tance.

Verdikt: Tato hra určitě stojí za zkoušku, je to přeci jen něco netradičního a zajímavého. Hezké prostředí, dobrá hratelnost a využití fyziky je zde dobře udělané. Má také skvělou atmosféru, která vás nadchne.

(+) Atmosféra
(+) Detaily, grafika, zvuky
(+) Fyzika a její využití